زبان خود را انتخاب کنید

News (3)

Finance (4)

Sports (2)

مشکلات تنفسی بینی علل بسیار متعددی می تواند داشته باشد ولی معمولا مشکلات طولانی مدت تنفسی در بینی به دو علت است. علت شایع تر آلرژی بینی است که می تواند همراه با عطسه و آبریزش بینی هم باشد ولی گاهی فقط به صورت گرفتگی بینی بروز می کند و معمولا به صورت دوطرفه است و یا اینکه گاهی یک طرف و گاهی طرف دیگر گرفته است اکثرا به صورت فصلی و در فصول گرم عود می کند ولی گاهی هم در تمام سال وجود دارد آلرژی طولانی مدتی که خوب درمان نشود باعث بزرگ شدن زوائدی در بینی به نام شاخک های بینی می شود آلرژی معمولا با درمان دارویی باید کنترل شود یا با واکسن تا حدی بهبود یابد ولی در صورت بروز عارضه بزرگی دائم شاخک، ممکن است درمان دارویی کافی نباشد و نیاز به جراحی شاخک باشد. شاخک ها به طور طبیعی در بینی وجود دارند و با کوچک و بزرگ شدن متناوب به صورت یک ترموستات میزان عبور هوا از بینی را تنظیم می کنند تا بدین وسیله کیفیت. رطوبت و حرارت هوایی که به مجاری تنفسی می رسد کنترل گردد و بدین ترتیب به طور متناوب یک طرف بینی را بازتر و یک طرف دیگر را بسته تر نگه می دارند و یکی دوساعت بعد برعکس سمت دیگر را بازتر می کنند که شاید این برای استراحت متناوب هر یک از حفره های بینی لازم باشد.

علت شایع بعدی انسداد بینی انحراف داخلی تیغه بینی است که معمولا باعث گرقتگی یک طرفه بینی می شود. البته به ندرت این انسداد دو طرفه است با این حال حتی در موارد یک طرفه هم گاهی ممکن است بیمار نتواند سمت گرفتگی را به درستی تشخیص دهد. درمان انحراف تیغه بینی جراحی سپتوپلاستی می باشد که می تواند به تنهایی و یا همراه با عمل رینوپلاستی صورت گیرد. پولیپ بینی بیماری شایعی نیست درمان آن معمولا علاوه بر جراحی درمان های دارویی هم می باشد با این حال اکثر بیمارانی که دچار انحراف داخلی تیغه بینی هستند به اشتباه گمان می کنند که دچار پولیپ بینی هستند به طوری که حتی گاهی پزشکان به جای گفتن تشخیص درست بیماری به هر قردی که دچار انسداد مزمن بینی است می گویند که دچار پولیپ است و شاید این اشتباه رایج بیماران ناشی از این موضوع باشد.

گرچه معمولا در عمل جراحی رینوپلاستی بینی کوچکتر میشود ولی در صورتی که جراحی با دقت و با تکنیک درست انجام شود این کوچک شدن در مسیر عبور هوا صورت نمیگیرد و تنفس تحت تأثیر قرار نمیگیرد. با این حال به طور معمول تا ۱ - ۳ ماه بعد از عمل ممکن است به علت تورم داخل بینی مقدار کمی گرفتگی بینی وجود داشته باشد که باید پس از آن خوب شود. در غیر این صورت حتما باید برای رفع اشکال اقدام نمود. در بیماران مبتلا به آلرژی بینی گاهی تا یکسال پس از عمل رینوپلاستی آلرژی تشدید میشود و نیاز به مصرف دارو بیشتر میشود ولی به هر حال با مصرف صحیح داروهای ضد آلرژی تنفس باید بهبود یابد. گاهی باقی ماندن انحراف داخلی بینی و گاهی بزرگی قبلی شاخک ها و یا جابجاشدن به سمت داخل یا تشدید بزرگی شاخک ها علت این گرفتگی است و به ندرت هم افتادگی غضروف ها عامل این اشکالات تنفسی است که همه آنها توسط یک جراح خوب به ندرت رخ میدهد و حتی اگر بروز کند به راحتی قابل رفع است. در واقع پس از یک عمل رینوپلاستی خوب تنفس بیمار نسبت به قبل بهتر میشود (البته پس از ۱ تا ۳ ماه) و یا اینکه تغییری نمیکند و بدتر شدن آن به هیچ وجه طبیعی نیست مگر در موارد آلرژی که آن هم با درمان دارویی برطرف میشود.

دکتر حبیب سهرابی