News (3)

Finance (4)

Sports (2)

در مورد خطرات بیهوشی توضیح دهید آیا حتما بیمار باید بیهوش شود و آیا آن طور که رسانه ها میگویند عمل رینوپلاستی خطر جانی دارد ؟

عمل جراحی رینو پلاستی را میتوان با دو روش بیهوشی به انجام رساند یکی به صورت بیہوشی عمومی یا بیهوشی کامل و دیگری به صورت بی حسی موضعی به همراه استفاده از ارام بخش ها (به اصطلاح نیمه بیهوشی). یا Sedation

هر دوی این روشها خصوصا در افراد جوان بی خطر میباشند و مطمئنا خطر بیهوشی در افرادی که اعمال زیبایی انجام میدهند ( که عموما افراد سالمی هستند ) بسیار کمتر از افرادی است که به علت یک بیماری خاصی و یا به طور اورژانس تحت عمل جراحی قرار میگیرند. گرچه حساسیت های فردی به بیهوشی به طور بسیار نادر احتمال بروز دارند ولیکن معمولا خطرات بیهوشی در هر دو روش (بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی ) به علت عوامل انسانی است و در صورت توجه کافی به بیمار معمولا بیهوشی خطری ایجاد نمیکند، شاید ریسک بیهوشی در بدترین حالات هم از سایر ریسک هایی که در زندگی روزمره افراد را تهدید میکند (مثل مسافرت های شهری و بین شهری و غیره) بیشتر نباشد.

متاسفانه به علت ماهیت تراژیک ، پر هیجان و جذابی که اخبار حوادث بیهوشی در اعمال جراحی زیبایی دارد رسانه ها با انتشار این اخبار نادر ذهن مراجعین اعمال زیبایی را به شدت دچار اضطراب میکنند به طوری که بسیاری از مردم فکر میکنند اعمال جراحی زیبایی به خصوص بینی خطر جانی دارد در حالی که این خطرات بسیار نادر بوده و مربوط به عمل جراحی نمیباشد بلکه مربوط به عوامل بیهوشی است و این حوادث در سایر اعمال جراحی که در افراد مریض احوال صورت میگیرد به مراتب بیشتر است ولی چون انتشار اخبار چنین حوادثی در سایر اعمال جراحی ماهیت جذابی ندارد رسانه ها اقدام به نشر آنها نمیکنند هرچند درصد این حوادث حتی در سایر اعمال جراحی نیز بسیار پایین است.

دکتر حبیب سهرابی