کاهش ورم بینی بعد از عمل

روش‌های کاهش ورم بینی بعد از عمل

این مقاله راه‌کارهای اساسی در مورد کاهش ورم بینی را به طور کامل شرح خواهد داد.‌ این مطلب را از دست ندهید.
فهرست

گاهی اوقات به دلیل دستکاری زیاد بینی و یا عدم تبحر کافی جراح بینی و اطراف بینی متورم خواهد شد. در مواقعی نیز با رعایت نکردن توصیه‌های مراقبتی ورم بینی تشدید خواهد شد. این مقاله شما را با روش‌های کاهش ورم بینی بعد از عمل آشنا خواهد کرد.

توصیه‌های مهم در خصوص کاهش ورم بینی بعد از عمل

علل اصلی ورم بینی بعد از عمل

علت اصلی ورم بینی به برش‌های قاعده بینی و استخوان بینی مربوط می‌شود. از طرفی برش‌های ایجاد شده در تیغه بینی نیز از دیگر عوامل ورم بینی است. اجتماع خون زیر پوستی بعد از عمل نیز از دیگر عوامل ورم است.

توصیه‌های مهم در کاهش ورم بینی بعد از جراحی

  1. حذف نمک در وعده‌های غذایی
  2. بالا نگه داشتن سر زمان خوابیدن با استفاده از بالش اضافه
  3. هنگام راه رفتن به روبرو نگاه کنید.
  4. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  5. عدم حضور در معرض نور آفتاب به صورت طولانی
  6. متعادل نگه داشتن دمای محل استراحت
  7. استفاده از کمپرس سرد در روزهای ابتدایی
  8. مصرف دخانیات در دوران نقاهت اکیدا ممنوع است.
  9. عدم استعمال مشروبات الکلی
  10. پرهیز از خوردن غذاهای تند و اسیدی
  11. ایستادن به مدت طولانی ورم را افزایش می‌دهد.
  12. حرف زدن و خندیدن با صدای بلند را فراموش کنید.
  13. مواظب سرفه و عطسه کردن خود باشید.
  14. خوردن آب و مایعات فراوان فراموش نشود.
  15. عدم استفاده از نی برای نوشیدن مایعات
  16. جلوگیری از ورزش و فعالیت شدید
  17. از حضور در محیط‌‌های شلوغی که احتمال ضربه به بینی وجود دارد خودداری کنید.
انواع ورم بینی بعد از عمل

انواع ورم بینی بعد از جراحی

به طور کلی روند ایجاد ورم بینی بعد از جراحی در سه مرحله زیر خلاصه می‌شود:

  • ورم پوست:

این ورم به دلیل تجمع مایع بین سلول‌ها ایجاد می‌‌‌شود. این مرحله بین یک الی سه ماه طول می‌کشد. این مرحله بسته به نوع عمل و بافت پوست به تدریج از بین خواهد رفت. در واقع ورم ایجاد شده نوعی واکنش التهابی در نتیجه ضربه به پوست می‌باشد.

  • ورم کاذب:

در این مرحله هر چه بینی بزرگتر باشد شدت و مقدار ورم کاذب بیشتر خواهد بود. پروسه کاهش این نوع ورم به مراتب بیشتر از ورم پوست به طول می‌انجامد.

  • ورم فیبروز:

ورم فیبروز یا گوشت اضافه ممکن است به دلیل عدم تجربه جراح برای همیشه باقی بماند و قابل درمان نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنم حتما در انتخاب جراح دقت کنید.

مراحل بهبودی ورم بینی بعد از عمل بینی گوشتی و استخوانی

مراحل بهبودی ورم بینی گوشتی و استخوانی

یکی از عوارض معمول پس از عمل بینی ورم بینی بوده که به طور حتم ورم بینی گوشتی به دلیل دستکاری بیشتر از بینی استخوانی بوده و دیرتر از بین خواهد رفت.

۱.یک هفته بعد از عمل

در هفته اول به دلیل وجود گچ روی بینی ممکن است تنفس کمی مشکل باشد. ورم و کبودی در هفته اول شدید بوده که رفته رفته با رعایت نکات گفته شده فروکش خواهد کرد. استفاده از کمپرس سرد به طور مستمر کمک شایانی به کاهش تورم بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی خواهد کرد.

۲.دو هفته بعد از عمل

پس از پایان هفته دوم کبودی و ورم بینی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است ورم بینی گوشتی دیرتر از بینی استخوانی از بین خواهد رفت.

۳.یک ماه بعد از عمل

در بینی‌های استخوانی معمولا پس از یکماه اثری از ورم نخواهد ماند. اما در بینی‌های گوشتی هنوز کمی بینی متورم بوده و نیاز به صبر و شکیبایی بیشتری دارد. استفاده صحیح و مرتب از چسب بینی در روند کاهش ورم بینی موثر خواهد بود.

آموزش و نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل در این مقاله به طور کامل ذکر شده است. با خواندن این مطلب از افزایش ورم بینی جلوگیری کنید.

۴.سه ماه بعد از عمل

پس از گذشت ۳ ماه حدود ۹۰ درصد ورم بینی در بینی‌های گوشتی فروکش می‌کند. ولی در بینی استخوانی بینی به حد نرمال رسیده و فرم بینی کاملا نمایان می‌شود.

۵.شش ماه بعد از عمل

در این مدت به طور کامل ورم بینی گوشتی از بین رفته مگر در موارد خاص که نیاز به بردباری بیشتری دارد. هرچه ضخامت پوست بینی بیشتر باشد روند کاهش ورم بینی کندتر خواهد بود.

۶.یکسال بعد از عمل

در بعضی بینی‌های گوشتی با وجود گذشت یکسال هنوز بینی کمی ورم داشته که رفته رفته نتیجه دلخواه حاصل می‌شود. استفاده از آب و مایعات فراوان می‌تواند روشی موثر برای کاهش التهاب و تورم بینی باشد.

برای کاهش ورم، عوارض ناشی از عمل بینی گوشتی و کم کردن مدت نقاهت خواندن این مقاله توصیه می‌شود. مراقبت‌های بعد از عمل بینی گوشتی

تغذیه مناسب به منظور کاهش ورم بینی

تغذیه مناسب به منظور کاهش ورم بینی

همانطور که می‌دانید مصرف غذاهای شور، تند و اسیدی افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت. اجتناب از مصرف نمک و نوشیدن آب کرفس و آب آناناس ورم بینی را کاهش داده در نتیجه دوران نقاهت کوتاهتر خواهد شد. سبزیجات و مرکبات نیز به دلیل خاصیت ضد التهابی برای کاهش ورم بینی به شدت توصیه می‌شود.

تزریق کورتون در چه مواقعی توسط پزشک تجویز می‌شود؟

تزریق کورتون به دلیل حفظ قوس بینی و عدم گوشت اضافه و کاهش تورم انجام خواهد شد. پزشک معالج در مواردی مانند:

  • کسانی که عمل ترمیمی انجام داده اند
  • افرادی با بینی گوشتی که روند کاهش تورم بینیشان به کندی پیش می‌رود 
  • افرادی با پوست بینی خیلی ضخیم 

این آمپول را تجویز خواهد کرد.

جمع بندی

با رعایت نکات مراقبتی در این مقاله بعد از عمل بینی شاهد ورم بینی نخواهید بود. تغذیه مناسب، توجه به بالا نگه داشتن سر و عدم مصرف دخانیات از جمله موارد ضروری در خصوص کاهش ورم بینی می‌باشد.

دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق یکی از حاذق ترین جراحان ایران می‌باشد.

سوالات رایج

بله، با کاهش ورم بینی(معمولا بعد از دو تا سه هفته) از التهاب دیواره داخلی بینی کاسته شده و تنفس راحت تر صورت خواهد گرفت.

ورم پس از عمل بینی در بینی گوشتی به مراتب دیرتر از بینی استخوانی از بین خواهد رفت و جای هیچگونه نگرانی نیست. با توصیه‌های مهم مانند حذف نمک، عدم قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت، بالا نگه داشتن سر و استفاده از کمپرس سرد این عارضه را تا حدود زیادی کاهش دهید.

در صورت عدم استفاده از چسب بینی و مراقبت‌های پس از جراحی بینی همانند برداشتن وسایل سنگین امکان افتادگی نوک بینی و نیاز به عمل مجدد وجود خواهد داشت.

اشعه لیزر فقط بر روی پوست تاثیر گذاشته و بر روی بافت‌ها و استخوان‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند. بنابراین نباید از این روش انتظار چندانی داشته باشید.

استفاده صحیح از چسب بینی خصوصا در دو ماه اول پس از جراحی بینی تاثیر زیادی در کاهش ورم بینی و افتادگی نوک بینی خواهد داشت.

در صورت مشاهده عدم تقارن سوراخ‌های بینی تا بهبودی کامل صبر کنید. در صورتی که با کاهش تورم پره‌های بینی هم اندازه نشدند حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

شستشوی بینی با استفاده از سرم شستشو بهترین راه مقابله با خون لخته شده داخل بینی می‌باشد.

خارش بینی تا چند روز پس از جراحی بینی کاملا طبیعی بوده و با جوش خوردن بخیه‌ها از بین خواهد رفت. استفاده از کمپرس سرد، کرم ضد خارش و قرص‌های ضد حساسیت با نظر پزشک خارش داخل بینی را کم خواهد کرد.

کشیدن قلیون و سیگار تا یکماه پس از جراحی بینی برای بیماران به دلیل افزایش تورم و طولانی شدن دوره نقاهت ممنوع خواهد بود.

بلند کردن هر جسم سنگین ورم بینی را افزایش خواهد داد. حداقل تا دو ماه از بغل کردن کودکان و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کرده و خودسرانه تصمیم نگیرید.

استفاده از آمپول کورتون با تجویز و مشورت پزشک تا حدودی قوس بینی را کاهش خواهد داد. در صورت نارضایتی از فرم بینی باید عمل بینی ترمیمی را انجام دهید.

به دلیل ضربات وارد شده و خون مردگی ممکن است یکی از دو چشم کمی جمع شده و یا قرمز شود. این حالت با فروکش کردن التهابات پس از حدود یکماه از بین خواهد رفت.

معمولا پس از گذشت دو الی سه ماه با کاهش ورم بینی حس بویایی به حالت اول خود باز می‌گردد. بو کردن قهوه و گل‌های معطر به برگشت زودتر حس بویایی کمک خواهد کرد.

به دلیل اعمال عمده تغییرات در قسمت پایینی بینی این قسمت تورم بیشتری دارد. به طبع زمان بیشتری برای کاهش ورم در این ناحیه نیاز است.

بارداری از مواردی است که به دلیل تعییرات هورمونی دست، پا، صورت بویژه بینی ورم خواهد کرد. این تورم حدود یکماه پس از زایمان به مرور از بین خواهد رفت.

در این صورت استفاده از چسب‌های ضد حساسیت و مخصوص توصیه می‌شود. همچنین می‌توان مدت چسب زدن را کاهش داد تا عوارضی مانند قرمزی، خارش و جوش نمایان نشود.

امتیاز دهید
اشتراک گذاری :

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*