جویدن غذا بعد از عمل بینی

جویدن غذا بعد از عمل بینی

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی رژیم غذایی مناسب پس از عمل بینی باید تمامی نیازهای بدن را تأمین کند و به ناحیه تحت جراحی فشار کمتری وارد کند. بنابراین جویدن غذاهای سفت ممکن است تأثیر منفی بر روی نتیجه عمل بگذارد و بهبود زخم‌ها را با تاخیر مواجه کند. در روزهای اول پس از […]

فهرست مطالب
جویدن غذا بعد از عمل بینی(تغذیه مناسب)

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

رژیم غذایی مناسب پس از عمل بینی باید تمامی نیازهای بدن را تأمین کند و به ناحیه تحت جراحی فشار کمتری وارد کند. بنابراین جویدن غذاهای سفت ممکن است تأثیر منفی بر روی نتیجه عمل بگذارد و بهبود زخم‌ها را با تاخیر مواجه کند.

در روزهای اول پس از عمل بینی، تغذیه باید شامل مواد آبکی، سوپ، آش، انواع سبزیجات و میوه‌های نرم باشد. مواد غذایی نرم تر و آبکی تر، خوردن آن راحت‌تر خواهد بود و نیازی به جویدن ندارد.

در رژیم غذایی بعد از عمل بینی، باید از مصرف مواد غذایی سخت و چسبنده خودداری کنید و همچنین استفاده از غذاهای شور و تند را تا حد امکان کاهش دهید.

جویدن غذا بعد از عمل بینی(عدم مصرف غذاهای سفت و جویدنی)

دلیل اجتناب از غذاهای جویدنی بعد از عمل بینی 

  1. فشار بر روی بینی
  2. خونریزی بینی
  3. درد
  4. افزایش تورم بینی
  5. طولانی شدن دوران نقاهت

مدت زمان اجتناب از غذاهای جویدنی بعد از عمل بینی

مصرف غذاهای سفت و جویدنی، مانند جگر، چیپس و غلات ممکن است باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی بافت‌های بینی و باعث کشش شدید لب بالایی شما شود. همین امر می‌تواند موجب تحریک ناحیه تحت جراحی شود و سرعت بهبود زخم‌ها را کند نماید.

بنابراین بهتر است که برای جلوگیری از این مشکلات، در حدود یک تا چهار هفته پس از عمل بینی از مصرف غذاهای جویدنی خودداری کرده تا بتوانید سریعتر دوران نقاهت را پشت سر بگذارید.

عوارض جویدن غذا بعد از عمل بینی چیست؟

عوارض جویدن غذا بعد از عمل بینی

  1. خونریزی بینی
  2. افزایش ترشحات بینی
  3. عدم بهبود سریع زخم ها
  4. درد بیشتر در ناحیه بینی
  5. پاره شدن بخیه ها

ویدیو تغذیه بعد عمل بینی

خوردنی‌های ممنوعه بعد از عمل بینی

تا سه روز بعد از عمل بینی 

سه روز اول بعد از عمل بینی به عنوان زمان طلایی شناخته شده است. به همین دلیل در این مدت باید توصیه‌های غذایی پزشک را به خوبی رعایت کرده تا دچار عوارض خاصی نشوید.

بعد از جراحی بینی به مدت ۴ تا ۸ ساعت به هیچ وجه نباید مواد غذایی مصرف نمایید. پس از این مدت می‌توانید مواد غذایی نرم و آبکی را به میزان کم استفاده کنید. در ۷۲ ساعت پس از جراحی بینی از خوردن مواد غذایی مانند چیپس و پفک، ته دیگ و هویج خودداری کرده تا زخم‌های بینی سریعتر بهبود یابند.

یک هفته بعد از عمل بینی

به مدت یک هفته پس از جراحی بینی، از مصرف غذا‌های جویدنی خودداری کرده تا به بافت های بینی فشاری وارد نشود. در هفته اول بعد از عمل بینی، باید از آبمیوه و میوه‌های له شده استفاده کرده تا قدرت سیستم ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند. 

در این مدت سعی کنید که از خوراکی‌هایی مثل تخمه و آجیل، غذاهای تند و اسیدی و آدامس استفاده نکرده و به جای آن سوپ، پوره سیب زمینی و مواد غذایی آبکی مصرف کنید.

دو هفته بعد از عمل بینی

در دو هفته بعد از عمل بینی، باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند شیرینی‌های سفت، فلفل، مشروبات الکلی، قهوه، غذاهای فراوری شده خودداری کرده تا بهبودی سریع‌تر رخ دهد و احتمال وقوع عوارض کاهش یابد.

چهار هفته بعد از عمل بینی

در چهار هفته بعد از عمل بینی، هنوز هم باید مصرف بعضی مواد غذایی همچون مشروبات الکلی، سبزیجات تند، گوشت سفت، غذاهای فراوری شده را محدود کنید تا سریعتر بتوانید دوران نقاهت را پشت سر بگذارید و دچار عوارض خاصی نشوید.

توصیه‌های مهم هنگام خوردن و جویدن غذا بعد از عمل بینی

توصیه‌های مهم هنگام غذا خوردن بعد از عمل بینی

  1. عدم مصرف مواد غذایی خیلی سرد و خیلی گرم
  2. استفاده از میوه‌های نرم و رنده شده
  3. خودداری کردن از مصرف الکل و کافئین
  4. عدم استفاده از مواد غذایی تند و اسیدی
  5. محدود کردن مصرف نمک
  6. استفاده از غذاهای سرشار از فیبر و ترمیم کننده زخم

توصیه دکتر سهرابی در خصوص تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

اگر دوست دارید با دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران بیشتر آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات رایج

مصرف نمک به میزان کم پس از جراحی بینی ضرری ندارد، اما اگر بیش از حد استفاده کنید باعث عوارض زیادی مانند تورم و التهاب می شود.

بله، مواد غذایی تند باعث افزایش فشار خون و خونریزی بینی می‌شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید که از غذاهای تند پس از عمل بینی استفاده نکنید.

خیر، در صورتی که بگذارید چای ولرم شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد. ولی در کل خوردن از غذا و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید.

بعد از ۲۴ ساعت پس از جراحی می‌توانید غذاهای نرم و آبکی به میزان کم مصرف نمایید.

پس از جراحی بینی، باید دهان خود را به میزان کم باز کرده تا هیچگونه فشاری به بخیه‌ها وارد نشود.

امتیاز دهید

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.