علت خرو پف پس از جراحی بیتی

خرو پف بعد از عمل بینی

در این مقاله با راهکارهایی برای رفع خروپف آشنا می شوید پس با ما همراه باشید .
فهرست مطالب

آیا بعد از عمل بینی دچار خرو پف شده اید  و از این مسئله  ناراحت هستید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بدانید که دلایل مختلفی باعث ایجاد خرو پف پس از جراحی می‌شوند. همان طور که می‌دانید خرو پف بر روی کیفیت زندگی افراد بسیار تاثیر  منفی می‌گذارد. همین دلیل در این مقاله قصد داریم درباره خروپف بعد از عمل بینی و راه درمان آن صحبت کنیم.

دلایل خرو پف بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی خروپف کردن بسیار طبیعی و شایع است، زیرا متورم شدن ظاهر بینی می‌تواند باعث ورم قسمت‌های داخل بینی شود. به همین دلیل هوا نمی‌تواند به راحتی از مجاری بینی عبور کرده و راه تنفس را مسدود می‌کند. عوامل مختلفی باعث ایجاد خروپف پس از جراحی بینی می‌شوند که  در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

۱. انسداد بینی

خرو پف پس از عمل بینی ممکن است به علت مبتلا بودن به آلرژی یا سرماخوردگی رخ دهد و پس از درمان بیماری از بین برود. این عوامل می‌تواند باعث شود که مجرای عبور هوا مسدود شوند، در نتیجه بدن برای دریافت اکسیژن به تلاش بیشتری برای کشش هوا نیاز دارد. همین موضوع سبب شده کششی شدید در داخل گلو ایجاد شود و بافت گلو به هم بچسبد، همین امر دلیل ایجاد خروپف در افراد است.

۲. مخاط داخل بینی

پس از عمل بینی  معمولا  مخاط بیش از حد در مجرای بینی وجود دارد و این مسئله به علت وجود اسپلیت‌های داخل بینی است. بینی به طور موقت بیش از حد طبیعی مخاط تولید کرده، در نتیجه این ترشحات باعث شده که به راحتی نتوانید از راه بینی نفس کشیده و خرو پف کنید.

۳. انحراف تیغه بینی

بینی دارای بافت غضروفی است که سوراخ راست و چپ بینی را از هم جدا می‌کند. در صورتی که انگشت خود را در سوراخ بینی قرار دهید، این بافت را که تیغه بینی یا سپتوم می‌نامند در وسط بینی خود می‌توانید کاملا احساس کنید. گاهی این بافت به یک سمت تغییر موقعیت می‌دهد و این انحراف  می‌تواند منجر به  ایجاد انسداد در یکی از حفره‌های بینی  و به دنبال آن خرو پف شود.

۴. پولیپ بینی

پولیپ بینی به توده خاکستری و گاهی بی رنگ داخل بینی پولیپ گفته می‌شود که معمولا از مخاط سینوس‌ها یا از خود بینی ایجاد می‌شود. این پولیپ‌ها از نظر ظاهری به شکل زائده داخل بینی کاملا نرم می باشند و در عین حال قابل لمس نیستند. بنابر این اگر اندازه آن‌ها کوچک باشد، مسلما فرد متوجه وجود پولیپ در بینی خود نخواهد شد. التهاب موجود در مجاری بینی و سینوس‌ها  باعث ایجاد پولیپ می‌شوند و اگر بزرگ باشند یا تعداد آن‌ها زیاد باشد می‌توانند منجر به انسداد بینی و خرو پف شوند.

اگر می‌خواهید درباره دلایل سخت نفس کشیدن اطلاعات بیشتری بدانید، مقاله علت سخت نفس کشیدن از بینی را حتما مطالعه نمایید.

 

۵. قرار گرفتن نامناسب سر

طاقباز خوابیدن بر طبق تحقیقات انجام شده خروپف را تشدید می‌کند. به پهلو خوابیدن، از شدت خروپف  شما به میزان قابل توجهی کم خواهد کرد. برای اینکه خوابیدن به پهلو به صورت عادت در بیاید، زمان خواب، یک متکای کوچک سفت پشت خود گذاشته تا از چرخش شما به پشت جلوگیری کند. یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که از بالش بزرگ استفاده کنید، تا سر در موضع بالاتری قرار گرفته و در نتیجه منجر به کاهش خرو پف شود.

مصرف الکل و مواد مخدر و اثر آن بر خرو پف

۶. مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف الکل و مواد مخدر از عوامل ایجاد کننده مشکل خروپف پس از عمل بینی هستند. مصرف این مواد باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه، شل شدن عضلات دیافراگم، کام دهان و فک می‌شوند. بنابراین الکل ماهیچه‌های گلو شما را شل کرده و در نتیجه باعث ایجاد خرو پف می‌گردد.

۷.بیماری های تنفسی

بعضی از افراد به دلیل بیماری‌های مختلف تنفسی به خوبی نمی‌توانند نفس بکشند و به همین دلیل خرو پف می‌کنند. چنین افرادی که  بیماری زمینه ای دارند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با مصرف دارو خرو پف آن‌ها درمان شود.

۸. مصرف برخی داروها

مصرف بعضی از داروها می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی در افراد و در نتیجه خرو پف شود. بنابراین حتما در هنگام مصرف داروها به این موضوع بسیار توجه داشتید، تا کمتر در هنگام خواب خرو پف کنید.

۹. کمبود خواب و خستگی زیاد

خستگی زیاد و کمبود خواب از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد خرو پف  بعد از عمل بینی شود. کمبود خواب منجر به شل شدگی مجاری تنفسی شده و به همین دلیل فرد در زمان خواب خر و پف می‌کند.

چاقی و اضافه وزن و ارتباط آن با خرو پف بعد از عمل بینی

۱۰. چاقی و اضافه وزن

افراد چاق مسلما در قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها مانند معده، گردن و پهلو بافت چربی زیادی وجود دارد. چربی که در اطراف ناحیه چانه و گردن است، می‌تواند بر روی گلو فشار وارد کرده و راه‌های تنفس را تنگ نماید. در نتیجه همین امر باعث سایش بافت‌های گلو به یکدیگر و صدای خرو پف  می‌شود.

علایم خرو پف بعد از عمل بینی

  1. صداهای بلند و آزاردهنده
  2. گلودرد
  3. خشکی دهان
  4. بیدار شدن از خواب
  5. ایجاد وقفه در تنفس

درمان خرو پف بعد از عمل بینی

گاهی افراد پس از عمل بینی دچار خروپف می‌شوند، در حالیکه قبل از جراحی کاملا سالم بوده و خروپف نمی‌کرده اند. این مسئله ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه ای مانند مشکلات حلقی باشد که پس از جراحی بینی بروز پیدا کرده است و بعضی اوقات خرو پف در افراد  بدون هیچ مشکل خاصی فقط به دلیل عمل بینی اتفاق می‌افتد.

بنابراین می‌توان گفت که خروپف پس از عمل بینی به دو دلیل عدم رعایت اصول درمانی در هنگام عمل توسط پزشک و وجود بیماری‌های زمینه ای می‌باشد. اگر فرد پس از جراحی خرو پف  خفیفی داشت، می‌توان با درمان‌های خانگی آن را رفع کرد ولی در صورتی که خروپف‌ شدید باشد، حتما فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا با روش‌های جراحی این مشکل برطرف شود.

اگر علت خروپف فقط به دلیل انسداد مجرای هوا و اختلال در جریان هوای داخل بینی مانند پولیپ و انحراف باشد، در این حالت می‌توان از جراحی بینی برای درمان آن استفاده کرد. چنانچه بعد از عمل بینی خرو پف  شما به حدی باشد که در تنفس دچار اختلال شوید، پزشک برای درمان از جراحی پولیپ و تیغه بینی استفاده کرده تا با این روش خرو پف را برطرف کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما انواع درمان‌های خرو پف  با جراحی را توضیح می‌دهیم.

۱. درمان خروپف با جراحی پولیپ بینی

به توده نرم در مسیر بینی و سینوس‌ها قرار می گیرد پولیب بینی می‌گویند، که به دلیل التهاب ناشی از آسم و آلرژی ایجاد می‌شود. پولیپ مجرای بینی را مسدود کرده و فرد را دچار مشکلات تنفسی خواهد کرد. در جراحی پولیپ بینی، پزشک یک لوله‌ی آندوسکوپی کوچک دارای ذره‌بین  را وارد بینی می‌کند. سپس یک دوربین کوچک به سوراخ‌های بینی فرستاده و آن‌ها را  به سمت سینوس‌ها هدایت می‌کند.

در مرحله آخر جراح بینی با تجهیزات مخصوص پولیپ را  می‌تراشد و بدین ترتیب خرو پف را با استفاده از جراحی درمان می‌کند.

۲. درمان خروپف با جراحی سیتوپلاستی

از دلایل احتمالی خروپف انحراف تیغه بینی می‌باشد که در اثر گرفتگی بینی، راه هوا در بینی مسدود می‌شود. یکی از انواع عمل بینی که برای درمان انحراف تیغه بینی استفاده می‌شود، جراحی سیتوپلاستی است. در این روش تیغه وسط بینی، مجراهای چپ و راست بینی متقارن می‌شود که منجر به درمان صدای خرناس در خواب می‌گردد.

خرو پف چه عوارضی برای بدن دارد؟

عوارض خرو پف

  1. مشکل در تمرکز
  2. عصبانیت مکرر
  3. خواب آلودگی روزانه
  4. فشار خون بالا
  5. پرخاشگری
  6. بیماری‌های قلبی
  7. سکته مغزی
  8. اختلالات اضطرابی
  9. افت عملکرد حافظه
  10. فراموشی

جمع بندی

خروپف‌ می‌تواند باعث آزار رساندن به دیگران و هم‌چنین مشکل بی‌خوابی در افراد شود. به همین دلیل هرگز نباید آن را نادیده گرفت. در این مقاله راجع به خروپف بعد از عمل و علت آن صحبت کردیم. اگر بعد از عمل بینی دچار خروپف شده و به خوبی نمی‌توانید نفس بکشید، لطفا در بخش نظرات سوالات خود را بیان کنید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

یا می‌توانید از طریق شماره تماس‌های زیر با مطب دکتر حبیب سهرابی تماس حاصل کنید و مشاوره بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با دکتر سهرابی مقاله بهترین جراح بینی در تهران را مطالعه نمایید.

سوالات رایج

رو هوا خوابیدن با توجه به قرارگیری سر روی بالشت و عوامل دیگر می تواند باعث ایجاد خرو پف شود.

تا چند هفته پس از  جراحی بینی خروپف طبیعی و رایج است، ولی اگر بعد از گذشت چند ماه باز هم خرو پف ادامه داشت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خرو پف با عمل بینی، در صورتیکه احتمال انحراف بینی وجود داشته باشد بله از بین می رود.

بیشتر افرادی که عمل بینی انجام داده اند،پس از جراحی به طور موقتی تنگی نفس دارند. این علائم با گذشت دو تا سه هفته معمولا  به راحتی برطرف می شوند.

 

خرو پف بعد ازجراحی تا چند ماه ادامه دارد ولی اگر دچار وقفه های تنفسی یا آپنه انسدادی خواب شده اید، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در دوران نقاهت به دلیل تورم بینی مجاری تنفسی شما باریک شده و موجب خروپف بعد از جراحی بینی می‌ شود ؛ بنابراین تا چند هفته بعد از عمل خرو پف امری طبیعی است.

حداقل باید ۳ ماه از جراحی بینی شما گذشته باشد تا بتوان درباره علت خروپف بعد از رینوپلاستی و نحوه درمان آن نظر داد.

امتیاز دهید

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.