سیگار بعد از عمل بینی

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی

این مقاله شما را با اثرات مخرب سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی آشنا خواهد کرد. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

یکی از توصیه‌های مهم پزشکان بعد از جراحی بینی، عدم استعمال دخانیات از جمله سیگار می‌باشد. سیگار کشیدن بعد از عمل بینی سبب افزایش دوره نقاهت و کاهش روند بهبودی خواهد شد.

برای آشنایی با بهترین جراح بینی در تهران و آشنایی با نحوه جراحی بینی استخوانی در تهران این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

تاثیر سیگار بعد از عمل بینی در روند بهبودی

تاثیر سیگار در طولانی شدن روند بهبودی

نیکوتین موجود در سیگار سبب عوارض جانبی مختلف مانند انقباض رگ‌های خونی، کاهش اکسیژن رسانی و لخته شدن خوت شده در نتیجه دوران نقاهت طولانی تر و روند بهبودی کندتر خواهد شد. همچنین مصرف سیگار بعد از جراحی بینی سبب تغییر نتیجه بینی می‌شود.

چرا سیگار به روند بهبود بعد از جراحی تاثیر دارد؟

بنا به گفته پزشکان سیگار کشیدن بعد از عمل بینی سبب دیر التیام یافتن زخمها شده که این مسئله ممکن است منجر به تغییراتی در شکل بینی بخصوص تغییر فرم نوک بینی شود. همچنین سیگار بعد از عمل بینی در برخی موارد سبب انقباض عروق و کمبود شدید مواد مغذی شود. توجه داشته باشید انقباض دیواره عضلانی به باریک شدن عروق و عدم خون رسانی صحیح به بیمار خواهد شد.
عوارض کشیدن سیگار بعد از عمل بینی

عوارض سیگار بعد از جراحی بینی

  • مختل شدن روند بهبودی 

نیکوتین موجود در سیگار به همراه مونوکسید کربن تولید شده سبب نارسایی اکسیژن به سلول‌ها، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش روند بهبودی خواهد شد.

  • مرگ بافت‌های پوستی(نکروز)

با کاهش اندازه رگ‌های خونی گردش خون در سراسر بدن محدود شده که این امر سبب عدم اکسیژن رسانی مناسب به بافت‌های آسیب دیده می‌شود. در صورت کاهش فرآیند اکسیژن رسانی مرگ بافت‌ها اتفاق خواهد افتاد که رفته رفته پوست صورت یا بینی شما شل شده و طراوت خود را از دست خواهد داد.

  • دیر التیام پیدا کردن زخم‌ها

کشیدن سیگار به دلیل تاخیر در تشکیل بافت‌ها در نتیجه کمبود اکسیژن ایجاد اسکارهای بزرگ را شامل می‌شود. دود ناشی از سوختن نیکوتین نیز سبب کاهش توانایی حرکت سلول‌ها در جهت بهبودی و در نتیجه افزایش زخم‌ها می‌شود.

  • اخلال در تنفس

سیگار کشیدن بعد از عمل بینی خصوصا اگر عمل به دلیل اصلاح تیغه بینی انجام شده باشد سبب مشکلات تنفسی شدید خواهد شد.

  • بروز مشکلات قلبی و فشار خون

فشار خون با کشیدن سیگار افزایش پیدا کرده که این امر سبب حمله قلبی خواهد شد.

  • تشدید عفونت

نیکوتین موجود در سیگار بر روی سلول‌های نوتروفیل دار تاثیر گذاشته و ممکن است سبب بروز عفونت در بدن شود.

  • افزایش کبودی و ورم بینی

کشیدن سیگار به دلیل وجود نیکوتین کبودی و تورم بینی را تا ۱۸ ماه به تاخیر خواهد انداخت. در واقع کشیدن سیگار و ورم بینی رابطه مستقیم دارند.

  • آبریزش بینی

دود ناشی از سوختن سیگار سبب تحریک مخاط بینی و ایجاد آبریزش بینی خواهد کرد. بنابراین برای مهار آبریزش به بینی فشار آمده و ممکن است در نتیجه عمل تغییر ایجاد کند.

علاوه بر موارد فوق سیگار بعد از عمل بینی ممکن است عوارض زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  1. عدم تقارن بینی
  2. باریک شدن رگ‍‌های خونی
  3. کاهش اکسیژن و جریان خون
  4. خونریزی بیش از حد
  5. افزایش نیاز دارویی

 

عمل بینی افراد سیگاری امکان پذیر است؟(سیگار بعد از عمل بینی)

آیا بینی افراد سیگاری را می‌توان عمل کرد؟

خیر، به دلیل عوارض ذکر شده در بالا، عمل بینی افراد سیگاری ریسک بالایی داشته و علاوه بر مشاهده عوارض، نتیجه عمل رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین پزشکان بعد از قطعی شدن روز عمل از بیماران می‌خواهند نسبت به ترک سیگار سریعا اقدام کنند. هر چقدر هنگام عمل از ترک سیگار شده گذشته باشد به طبع شانس شما برای کوتاه شدن دوره نقاهت افزایش پیدا کرده و به نتیجه مورد نظر نزدیکتر خواهید شد.

برای آشنایی با مخاط بینی و نشانه‌های التهاب مخاط بینی و آبریزش بینی پس از جراحی بینی این مقالات را حتما مطالعه کنید.

مدت زمان منع مصرف دخانیات بعد از جراحی بینی

به توصیه پزشکان بهتر است حداقل ۴ هفته پس از جراحی بینی از مصرف دخانیات به دلیل کاهش روند بهبودی خودداری کنید. همچنین ممکن است سیگار با برخی از داروهای تجویز شده تداخل پیدا کند.

روند بهبودی بینی برای افراد سیگاری

عمل بینی برای افراد سیگاری ممکن بوده ولی عوارض عمل همانند اخلال در سیستم گردش خون و عفونت در این افراد بیشتر خواهد بود. با عوارض شدیدتر روند بهبودی فرد سیگاری کندتر شده و دوران نقاهت طولانی تر خواهد شد.

فواید ترک سیگار قبل از عمل بینی(سیگار بعد از عمل بینی)

چه اتفاقی می‌افتد اگر قبل از عمل بینی سیگار را ترک کنم؟

زمانی که زیباجو قبل از جراحی بینی، سیگار کشیدن را ترک کند، میزان مونوکسید کربن به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت. وجود مونوکسید کربن کافی در بدن باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به سلول‌ها از طریق خون وارد شود. ترک سیگار نیز به کاهش فشار خون و تنظیم آن با دارو کمک می‌کند. بنابراین بهتر است حداقل دو تا سه هفته قبل از عمل بینی به فکر ترک کردن سیگار باشید.

آیا نیکوتین روی جراحی بینی تاثیر دارد؟

همانطور که می‌دانید سیگار دارای نیکوتین و منوکسید کربن مضر بوده که این دو ماده علاوه بر افزایش فشار خون، سبب افزایش ضربان قلب نیز خواهد شد.
نیکوتین موجود در سیگار موجب افزایش غلظت خون و لخته شدن آن در بدن می‌شود. این عوارض نیز سبب گرفتی رگ‌ها و باریک شدن بیش از حد آن‌ها شده در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کمتری به تمام نقاط بدن بخصوص مغز می‌رسد. به طبع همه موارد ذکر شده بر روی نتیجه عمل بینی تاثیر منفی خواهد گذاشت. توصیه می‌شود بعد از عمل بینی حداقل تا دو هفته از سیگار کشیدن پرهیز کنید.

 

کشیدن قلیان بعد از عمل بینی(سیگار بعد از عمل بینی)

کشیدن قلیان بعد از عمل بینی

کشیدن قلیان سبب استنشاق بی رویه مونوکسید کربن سبب التهاب مخاط بینی شده و در نتیجه عوارضی مانند کاهش رگ‌های خونی، مختل شدن روند بهبودی و تشدید تورم بینی را به همراه خواهد داشت. بهتر است حداقل تا ۲ ماه بعد از عمل بینی از کشیدن قلیان پرهیز کنید.

سیگار بعد از عمل بینی(سیگار الکترونیکی)

سیگارهای الکترونیکی بعد از جراحی بینی

امروزه سیگارهای الکترونیکی به جای سیگارهای معمولی استفاده خواهند شد. اما باید بدانید با وجود نیکوتین کمتر استفاده از سیگارهای الکترونیکی بعد از جراحی بینی نیز سبب ایجاد عوارض ناخوشایند و طولانی تر شدن روند بهبودی خواهد شد. 

نیکوتین سیگارهای الکترونیکی باعث انقباض رگ‌های خونی، کاهش جریان خون و کاهش روند بهبودی خواهد شد.

اگر سیگاری هستید چگونه می‌توانید بینی خود را عمل کنید؟

به طور معمول جراحان به دلیل عدم رسیدن به نتیجه مطلوب پس از عمل، از جراحی افراد سیگاری امتناع می‌کنند. چرا که حتی اگر عمل عوارضی نداشته باشد نتایج عمل بینی از افراد غیر سیگاری کمتر مشاهده می‌شود. پزشکان با انجام آزمایش نیکوتین موجود در خون از سیگاری نبودن بیمار اطمینان حاصل خواهند کرد. بنابراین باید قبل از جراحی بینی سیگار کشیدن را ترک نمایید.

جمع بندی

با توجه به مضرات سیگار کشیدن بعد از عمل بینی خواهشمند است حداقل تا دو ماه از کشیدن سیگار خودداری کرده تا زخم‌های اطراف بینی زودتر بهبود پیدا کرده و دوره نقاهت با کیفیت تری را تجربه کنید. 

برای مشاهده نمونه کارها و عکس قبل و بعد عمل بینی دکتر سهرابی اینجا کلیک نمایید.

سوالات رایج

بهتر است حداقل ۱۲ ساعت قبل از عمل بینی سیگار نکشید. هرچند بهتر است دو هفته قبل از جراحی بینی سیگار کشیدن را ترک کنید.

خیر، همانطور که گفته شد قلیان سبب اختلال در گردش خون و بهبودی بیمار خواهد شد. همچنین مونوکسید کربن موجود در قلیان مخاط بینی را تحریک کرده و ورم بینی را تشدید خواهد کرد. بهتر است حداقل تا دو ماه بعد از عمل بینی از قلیان استفاده نکنید.

اگر بعد از مدت مشخص شده باشد(۴ هفته) سبب ورم بینی نخواهد شد اما ممکن است روند بهبودی ورم بینی را کندتر کند.

خیر، نیکوتین در هر ماده ای که باشد سبب تاخیر در روند بهبودی بیمار و افزایش دوران نقاهت خواهد شد.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.