عطسه بعد از عمل بینی

عطسه بعد از عمل بینی

عطسه در واقع پاسخ بدن به ورود آلودگی‌ها به محیط بینی می‌باشد. عطسه بعد از عمل بینی اگر با رعایت نکاتی همراه نباشد سبب باز شدن بخیه‌ها، خونریزی و درد خواهد شد. برای جلوگیری از عطسه کردن پس از عمل بینی و درمان آن با ما همراه شوید. علت عطسه بعد از عمل بینی عطسه […]

فهرست مطالب

عطسه در واقع پاسخ بدن به ورود آلودگی‌ها به محیط بینی می‌باشد. عطسه بعد از عمل بینی اگر با رعایت نکاتی همراه نباشد سبب باز شدن بخیه‌ها، خونریزی و درد خواهد شد. برای جلوگیری از عطسه کردن پس از عمل بینی و درمان آن با ما همراه شوید.

علت عطسه بعد از عمل بینی

عطسه نوعی واکنش طبیعی بدن به عوامل حساسیت زا و تحریک مخاط بینی بوده که سبب پرتاب هوا از سینه به مجاری بینی و دهان می‌باشد. در این حالت زبان به کام دهان چسبیده و نفس با فشار زیاد به بیرون هدایت خواهد شد.

در مواقعی نیز وجود تامپون در بینی عطسه کردن را تشدید خواهد کرد. این مسئله در بیمارانی که آلرژی دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

نحوه صحیح عطسه بعد از عمل بینی

نحوه عطسه کردن صحیح بعد از عمل بینی

عطسه عملی غیر ارادی و غیر قابل مهار است. اما پس از جراحی بینی خصوصا در دو هفته اول در زمان عطسه کردن بهتر است از باد کردن بینی خود پرهیز کرده و دهان خود را باز نگه دارید تا بیشتر انرژی محبوس شده در سینه از طریق دهان تخلیه شده و به بینی فشار کمی وارد شود.

دقت داشته باشید این کار باید به آرامی و بدون فشار زیاد به بینی انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

عوارض عطسه بعد از عمل بینی

عوارض عطسه کردن غیر اصولی بعد از عمل بینی

  1. تشدید تورم
  2. خونریزی از بینی
  3. درد شدید
  4. افزایش کبودی صورت و بینی
  5. طولانی شدن دوره نقاهت
  6. پارگی بخیه‌های اطراف بینی
  7. تغییر شکل غضروف‌های داخل بینی و تغییر نتیجه عمل
  8. آبریزش بینی

برای جلوگیری از آبریزش بینی پس از جراحی بینی و درمان آن حتما این مقاله را مطالعه کنید.

محدودیت زمانی عطسه کردن بعد از عمل بینی

به توصیه پزشکان بهتر است حداقل ۳ ماه و حداکثر ۵ ماه مراقب عطسه کردن خود باشید. خصوصا در هفته‌های اول عمل بینی از کارهایی که سبب تشدید عطسه خواهد شد پرهیز کنید.

نحوه جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی

با رعایت راهکارهای زیر می‌توان تا حدودی از بروز عطسه کردن جلوگیری کرد.

شناسایی محرک‌ها و دوری از آن‌ها

شناخت عوامل حساسیت زا و دوری از آن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از عطسه کردن دارد. این محرک‌ها عبارتند از:

  • گرد و خاک
  • فلفل و غذای تند
  • گرده گل‌ها
  • عدم حضور در مکانی که احتمال ویروس سرماخوردگی وجود دارد
  • عطر و لوازم آرایشی عطری
  • آرد پخت و پز
  • بوهای تند و زننده
  • دود سیگار و قلیون
رعایت اصول تغذیه ای به منظور جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی

رعایت اصول تغذیه ای

خشک شدن گلو یکی از دلایل عطسه پس از جراحی بینی می‌باشد. برای جلوگیری از خشکی گلو نوشیدن مایعات فراوان و دانه‌های لعاب دار توصیه می‌شود. همچنین باید از ادویه جات تند و تیز و نوشیدنی‌های گاز دار به دلیل تحریک مخاط بینی جلوگیری کنید.

حفاظت در برابر خطرات محیطی

گاهی اوقات مجبور به کار کردن در محیطی هستید که احتمال بروز عطسه را افزایش می‌دهد. شغل‌هایی مانند نجاری، شیرینی پزی، گل فروشی و شغل‌هایی که در معرض دود هستند سبب تحریک مخاط بینی خواهند شد. بهتر است تا مدتی از کار کردن در این محیط‌ها فاصله گرفته و در صورت اجبار حتما از ماسک استفاده کنید.

 

عدم نگاه کردن به نور مستقیم خورشید برای جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی

به نور مستقیم نگاه نکنید

دانشمندان به تازگی به کشف جدیدی در مورد نگاه کردن به نور خورشید دست یافته اند که به سبب خیره شدن طولانی مدت به خوشید عطسه اتفاق خواهد افتاد. 

تحریک عصب بینایی به وسیله دریافت نور آفتاب سبب ایجاد پاسخ از طریق مخاط بینی شده و ایجاد عطسه خواهد کرد. لذا توصیه اکید می‌شود پس از عمل بینی از خیره شدن به خورشید پرهیز کنید.

غذا را به آرامی میل کنید

سعی کنید غذا خوردن را به آرامی انجام دهید. بلع سریع غذا سبب استنشاق هوای بیشتر به داخل دهان شده که در صورت آلوده بودن محیط، مخاط بینی تحریک و عطسه ایجاد می‌گردد.

نظریه حواس پرتی

این نظریه که هنوز به اثبات نرسیده است عده ای مدعی شده اند که سبب کاهش عطسه خواهد شد. بدین شکل که در صورت احساس عطسه با پرت کردن حواس به موضوعی دیگر، مغز فرمان عطسه کردن را خود به خود متوقف می‌سازد.

جلوگیری از سرما خوردگی و عطسه بعد از عمل بینی

جلوگیری از سرما خوردگی

چنانچه در فصل سرما عمل بینی را انجام داده اید مواظب باشید در معرض سرما قرار نگیرید. همچنین در فصل گرما بهتر است از کولر و پنکه فاصله بگیرید. اگر کسی از اطرافیان سرما خورده بود فاصله خود را با او حفظ کرده و حتما ماسک بزنید.

مصرف میوه جات و سبزیحات تازه به خصوص پرتقال، لیمو شیرین، کیوی و گوجه فرنگی به پیشگیری از سرماخوردگی کمک خواهد کرد. قرقره کردن آب نمک نیز روشی موثر برای جلوگیری از ویروس سرماخوردگی به داخل بدن می‌باشد.

جلوگیری از خارش گلو و بینی

مرطوب نگه داشتن محیط با استفاده از دستگاه بخور سرد خصوصا در فصول سرد سال سبب کاهش خارش گلو و در نتیجه جلوگیری از عطسه خواهد شد. خوردن سوپ، مایعات و بالا نگه داشتن سر کمک شایانی به پیشگیری از خارش گلو و بینی خواهد کرد.

بهترین فصل عمل بینی مقاله ای است که شما را در مورد انتخاب زمان مناسب برای انجام عمل رینوپلاستی هدایت خواهد کرد.

توصیه‌های مهم بعد از عمل بینی(عطسه بعد از عمل بینی)

توصیه‌های مهم بعد از عمل بینی

  1. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکی
  2. پرهیز از فین کردن
  3. غذاهای سفت و جویدنی مصرف نشود.
  4. نمک را از وعده‌های غذایی حذف کنید.
  5. در معرض نور آفتاب نباشید.
  6. استفاده از عینک طبی و آفتابی حداقل تا دو ماه ممنوع می‌باشد.
  7. چسب بینی را فراموش نکنید.
  8. هنگام استراحت از دو بالش اضافه استفاده کنید.
  9. سر خود را بالا نگه دارید.
  10. استفاده از کمپرس سرد در ۴۸ ساعت اول

مقاله توصیه های مهم بعد از عمل بینی نکات تکمیلی را برای شما زیباجویان ذکر خواهد کرد، خواندن این مقاله را به تعویض نیندازید.

جمع بندی

برای جلوگیری از عطسه کردن مراقب باشید سرما نخورید، در فصل تابستان جلوی باد مستقیم کولر و پنکه قرار نگیرید، در نگاه کردن به نور آفتاب خودداری کنید و از خوردن غذاهای تند خودداری کنید تا دچار عطسه بعد از عمل بینی نشوید.

چنانچه تمایل دارید بینی خود را توسط جراحی مجرب عمل کنید توصیه می‌شود به دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران مراجعه نمایید.

سوالات رایج

زمانی که در دوران نقاهت هستید جلوگیری از عطسه و هدایت آن به بیرون از طریق دهان بلامانع است اما بهتر است کمتر انجام شده تا سبب آسیب جدی نشود.

خوردن عسل، استفاده از دستگاه بخور و غرغره کردن آب نمک پیشنهاد ما به شما برای درمان خلط پشت گلو می‌باشد. همچنین سعی کنید آب و مایعات زیاد استفاده کنید.

به دلیل آبریزش بینی بهتر است در صورت سرماخوردگی با پزشک خود مشورت کرده و عمل خود را تا بهبودی کامل به تعویق بیندازید.

انواع فلفل قرمز و سیاه، سس‌های تند، فلفل دلمه ای، پیاز، خردل، سرکه و نوشابه گازدار سبب تحریک مجاری بینی و عطسه خواهد شد.

 

بله، آنتی هیستامین سبب کاهش حساسیت به مواد آلرژی زا خواهد شد. پیش از مصرف در مورد میزان  مصرف این قرص با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.