غضروف مصنوعی بینی

غضروف مصنوعی در جراحی بینی

غضروف مصنوعی بینی نوعی سیلیکون نازک و انعطاف پذیر که رنگ و بافت این غضروف کاملا با رنگ پوست شما مطابقت دارد. غضروف مصنوعی بینی سبب مرطوب نگه داشتن محیط داخلی بینی شده و محافظت از حفره بینی را بر عهده خواهد داشت. دلیل اصلی استفاده از غضروف مصنوعی بینی، بازسازی و تغییر ظاهر بینی […]

فهرست مطالب

غضروف مصنوعی بینی نوعی سیلیکون نازک و انعطاف پذیر که رنگ و بافت این غضروف کاملا با رنگ پوست شما مطابقت دارد. غضروف مصنوعی بینی سبب مرطوب نگه داشتن محیط داخلی بینی شده و محافظت از حفره بینی را بر عهده خواهد داشت.

دلیل اصلی استفاده از غضروف مصنوعی بینی، بازسازی و تغییر ظاهر بینی افرادی است که در اثر حادثه، بیماری یا جراحی بخشی از بینی خود را از دست داده باشند. 

در بعضی مواقع نیز برای بهتر نفس کشیدن و صحبت کردن راحت تر، نصب غضروف مصنوعی بینی از طرف پزشک به بیمار پیشنهاد می‌شود. استفاده از عینک طبی و آفتابی پس از انجام این عمل نیز بلامانع خواهد بود.

روش‌های نصب غضروف مصنوعی بینی

در برخی مواقع بیمار علاوه بر بینی، در پیشانی، گونه، قسمت فوقانی لب و دهان دچار مشکل بوده که با استفاده از پروتز این نقص برطرف خواهد شد.
 
پزشک متخصص با طراحی و ساخت چند پروتز به طور کامل مشکلات زیباجو را درمان خواهد کرد. در ادامه با انواع روش‌های نصب غضروف مصنوعی بینی آشنا خواهیم شد.

 

استفاده از چسب برای نصب غضروف مصنوعی بینی

چسب مصنوعی

 
نوعی چسب مخصوص به منظور نصب آسان غضروف مصنوعی روی صورت که همانند نخ دندان با استفاده از لنز چشمی صورت می‌گیرد. پزشک در این حالت انواع مختلف چسب را امتحان کرده تا زیباجو بتواند با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشد.

 

بازسازی ظاهر بینی با استفاده از غضروف مصنوعی بینی

بازسازی ظاهری بینی

جراح پس از برداشتن قسمت‌های آسیب دیده، از باقی مانده بافت بینی برای طراحی غضروف مصنوعی استفاده خواهد کرد.
 
برخی اوقات نیز ساختار بینی به گونه است که پزشک بدون استفاده از چسب مصنوعی، امکان نصب غضروف بینی را پیدا خواهد کرد. طراحی غضروف مصنوعی در بعضی وقت‌ها اجازه اتصال این قطعه به یک ابزار دندانی را می‌دهد.
ایمپلنت استخوان جمجمه و صورت(غضروف مصنوعی بینی)

ایمپلنت استخوان جمجمه و صورت

روشی مطمئن برای پیوند با استخوان به عنوان پایه ثابت برای غضروف مصنوعی که به صورت جراحی سرپایی در بیمارستان صورت می‌گیرد.نصب ایمپلنت متصل به استخوان جمجمه و صورت که به آن ساختار تیتانیومی نیز گفته می‌شود بین ۳ تا ۶ ماه طول خواهد کشید. 
 
پس از به اتمام رسیدن پیوند، جراح از مگنت تکنوونت به منظور قرار گرفتن غضروف مصنوعی روی ایمپلنت استفاده خواهد کرد. شرایط بیمار تعیین کننده نقاط نصب ایمپلنت خواهد بود. در این روش بیمار می‌تواند خودش غضروف مصنوعی را نصب کرده و یا در مواقع لزوم آن را بردارد.
 

چه افرادی کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستند؟

برای استفاده از ایمپلنت حتما باید با پزشک متخصص مشورت نمایید تا با راهنمایی صحیح و آشنا کردن شما با مزایا و معایب ایمپلنت، بتوانید انتخاب شایسته ای را انجام دهید. دقت داشته باشید افرادی که در حال انجام پرتو درمانی هستند به مراتب به زمان بیشتری برای بهتر شدن نیاز خواهند داشت.

 

چنانچه قصد انجام عمل بینی طبیعی در تهران را دارید به این صفحه مراجعه کرده تا با بهترین جراح بینی طبیعی آشنا شوید.

روش‌های ساخت غضروف مصنوعی بینی

روش‌های ساخت غضروف مصنوعی بینی

دقت داشته باشید پروتز هر شخص مختص خود آن فرد بوده و با توجه به ساختار صورت بیمار طراحی خواهد شد. برای طراحی، ساخت و نصب غضروف مصنوعی باید حداقل ۳ بار به مطب پزشک مراجعه نمایید.
 
پزشک متخصص پس از معاینه اولیه و توجه به رنگ پوست بیمار، غضروف مصنوعی را انتخاب خواهد کرد. این پروسه ۱ الی ۲ ساعت به طول می‌انجامد. پس از طراحی پروتز، تیم طراحی غضروف مصنوعی را در حدود نیم ساعت تا یکساعت می‌سازند.
 
در این راستا جراح با توجه به فرم بینی شما، شکل بینی را تهیه کرده تا غضروف مصنوعی با ساختار صورت بیمار تطابق داشته باشد. این مرحله نیز به ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. پس از گذشت چند روز مجددا برای امتحان غضروف باید به پزشک مراجعه نمایید. به طور معمول تهیه غضروف مصنوعی دو هفته به طول خواهد انجامید.
 

روش‌ تقویت غضروف نوک بینی

تقویت غضروف نوک بینی به منظور جلوگیری از افتادن نوک بینی انجام خواهد شد. زمانی که غضروف از تیغه وسط بینی(سپتوم) برداشته شده و به غضروف نوک بینی پیوند زده می‌شود به دلیل ایجاد ضربات وارد شده به بینی، اگر نوک بینی محکم نباشد سر بینی به سمت پایین متمایل می‌شود.
 
هر چه پوست ضخیم تر باشد احتمال افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بیشتر خواهد شد. از غضروف بینی بیشتر در جراحی بینی‌ گوشتی به دلیل پوست ضخیم و غضروف ضعیف استفاده خواهد شد. برای اطلاع و راهنمای کامل مشخصات بینی غضروفی اینجا کلیک نمایید.
مزایای استفاده از غضروف مصنوعی بینی

مزایای غضروف مصنوعی بینی

  • محفاظت و نگه داری قسمت‌های آسیب دیده
  • عدم نیاز به جراحی دیگر در بیشتر مواقع
  • غیر تهاجمی بودن روش
  • بازگرداندن افراد به زندگی عادی با قرار دادن پروتز در سر و گردن
  • توانمند کردن بیماران برای شروع زندگی جدید
  • تقویت روحیه اجتماعی و قوای جسمی افراد بعد از شکست سرطان
  • حفاظت از بافت‌های ظریف بدن
  • ظریف بودن پروتزها
  • زیبایی بخشیدن به عضو صورت افراد
معایب استفاده از غضروف مصنوعی بینی

معایب غضروف مصنوعی بینی

  • پروتز در طی زمان پوسیده شده و باید هر چند وقت یکبار تعویض شود
  • نگهداری از آن کمی مشکل است
  • پروتز امکان دارد یک اتصال دائمی نداشته باشد و روزانه باید برای تمیز کردن و بهداشت از جای خود درآورده شود
  • پروتز اتصال دائمی نداشته و باید برای تمیز کردن روزانه از جای خود برداشته شود.
جراحی قطع بینی(غضروف مصنوعی بینی)

جراحی قطع بینی چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

زمانی که تومورهای بدخیم(موکورمایکوز) در حفره و استخوان بینی بوجود بیاید بینی نیاز به جراحی پیدا خواهد کرد. جراحی قطع بینی یا همان رینکتومی بیشتر برای ریشه کن کردن نئوپلاسم‌های بدخیم همانند سلول پایه(کارسینوم) یا سلول سنگ سنگفرشی(ملانوم) صورت خواهد گرفت.

پاسخ به سوالات رایج درباره غضروف مصنوعی بینی

بعد از نصب غضروف مصنوعی بینی، هر چند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه کنم؟

بعد از نصب اولیه غضروف مصنوعی بینی، بیمار باید سالی یکبار به منظور زیاد کردن عمر مفید پروتز، تمیز کردن، تثبیت رنگ و یا تعمیر غضروف در صورت خرابی به پزشک مراجعه نماید. 
 
توجه داشته باشید افرادی که که از ایمپلنت سر و صورت استفاده می‌کنند باید هر ۶ ماه یکبار برای بررسی پوست اطراف ایمپلنت‌ها و طراحی پروتز نزد پزشک بروند.

ماندگاری غضروف مصنوعی بینی چقدر است؟

دوام و طول عمر غضروف مصنوعی بینی که از سیلیکون ساخته شده بین ۱ تا ۳ سال می‌باشد. این بازه زمانی با توجه به نوع پوست بیمار، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، محیط زندگی و محل کار و تمیز کردن دوره ای آن متغیر خواهد بود. 
 
لازم است بدانید قالب غضروف مصنوعی از پیش با توجه به فرم بینی شما در یک یا دو جلسه تهیه شده که در صورت که بینی و صورت شما رشد کند احتمال نیاز به قالب گیری مجدد وجود خواهد داشت.

جنس پروتزهای کاربردی در غضروف مصنوعی بینی چیست؟


جنس اکثر پروتزهای به کار رفته در غضروف مصنوعی بینی سیلیکونی بوده که در برخی اوقات مستعد ابتلا به عفونت و امکان جابجا شدن را نیز دارند. این قطعه با وجود مصنوعی بودن بسیار مفید بوده و به دلیل جای گذاری در بافت سالم بینی هیچ مشکل اساسی به وجود نخواهد آورد. بیشتر پزشکان از پروتز با برند mefpor برای رفع مشکلات ظاهری و تنفسی بیماران استفاده خواهند کرد.

 

برای اطلاع از علل جابجایی غضروف بینی بعد از عمل پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه نمایید.

آیا برای نصب غضروف مصنوعی بینی، جراحی باید انجام شود؟

در بیشتر مواقع نصب غضروف مصنوعی نیاز به عمل جراحی ندارد. ولی در برخی افراد برای رسیدن به نتیجه بهتر، پزشک عمل جراحی را آن‌ها پیشنهاد خواهد داد.

هنگام نصب غضروف مصنوعی بینی می‌توان ورزش‌های مختلف انجام داد؟

ورزش کردن بعد از نصب غضروف مصنوعی بینی بلامانع بوده اما عرق کردن یا آب خوردن به بینی در ورزش‌های آبی سبب کم شدن خاصیت چسبندگی چسب مخصوص پروتز خواهد شد.
 

این غضروف در زمان ورزش کردن از روی پوست به هیچ وجه جدا نخواهد شد. اما ورزش‌هایی نظیر بوکس، کشتی، فوتبال و راگبی نیازمند جداسازی غضروف از روی بینی خواهد بود. 

اگر می‌خواهید بدانید چه ورزش‌‎‎هایی بعد از عمل بینی جایز است به صفحه ورزش‌های مجاز بعد از عمل بینی مراجعه نمایید. 
دکتر حبیب سهرابی(غضروف مصنوعی بینی)

آشنایی با دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

چنانچه برای نصب غضروف مصنوعی بینی خود می‌خواهید به پزشکی حاذق مراجعه نمایید، پیشنهاد ما به شما دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق می‌باشد. 

دکتر سهرابی عضو انجمن راینولوژی عضو انجمن بهترین جراحان گوش، حلق، بینی، سر، گردن و دارای برد تخصصی در ایران می‌باشد.

تلفن مطب جهت مشاوره حضوری:

امتیاز دهید

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک پاسخ

  1. سلام دکتر بالای بینی من خیلی گوده میشه با جراحی دائمی درستش کرد؟چطوری عکسش بفرستم خدمتتون؟

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.