مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل چگونه است؟

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

مراحل کاهش ورم بینی به چه شکل است؟ چرا بعضی افراد سریعتر از افراد مشابه خود بهبود می‌یابند؟ چه عواملی سبب افزایش ورم بینی بعد از جراحی می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام این پرسش‌ها برسیم.   علت ورم بعد از جراحی بینی بعد از عمل بینی، تورم اولیه به دلیل آسیب‌های […]

فهرست مطالب
علت ورم بعد از جراحی بینی

مراحل کاهش ورم بینی به چه شکل است؟ چرا بعضی افراد سریعتر از افراد مشابه خود بهبود می‌یابند؟ چه عواملی سبب افزایش ورم بینی بعد از جراحی می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام این پرسش‌ها برسیم.

 

علت ورم بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی، تورم اولیه به دلیل آسیب‌های وارد شده به بافت‌های بینی ایجاد می‌شود. ورم ثانویه نیز به علت تجمع مایع در منطقه بینی است و ممکن است تا چندین ماه ماندگار باشد. 

در واقع، ورم پس از جراحی بینی معمول است و ممکن است تا چند هفته یا چندین ماه طول بکشد.در صورتی که ورم بسیار شدید باشد و با علائم دیگری همراه باشد، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

مراحل کاهش ورم بینی بعد از جراحی

۱- دو روز بعد عمل

با توجه به تغییراتی که در حین عمل بر روی بینی اعمال شده است، در ناحیه بینی التهاب و تورم شدیدی مشاهده می‌شود. به همین دلیل در روزهای اول بعد از جراحی، بیمار نیاز به مراقبت و درمان زیادی خواهد داشت. این مرحله اولین مرحله کاهش ورم بینی است.

۲- یک هفته بعد از عمل

معمولا پس از یک هفته اسپلینت از روی بینی برداشته شده و به محض برداشته شدن آن، ورم بینی بیش از حد به نظر می‌رسد. تورم در هفته اول پس از جراحی به اوج خود می‌رسد. بنابراین به یاد داشته باشید که آنچه در این مدت مشاهده می‌کنید، نتیجه نهایی عمل شما نیست و بعد از این مدت تورم بینی کاهش می‌یابد.

در یک هفته پس از جراحی، به علت برش‌های ایجاد شده در بینی کبودی در زیر چشم و اطراف بینی وجود خواهد داشت که میزان تورم و کبودی در هر فرد متفاوت می‌باشد.

۳- دو هفته بعد از عمل 

فرآیند کلاژن سازی در محل عمل شروع می‌شود و تقریبا ۶ هفته به طول می‌انجامد. در این مدت، زخم‌های جراحی و محل برش‌ها به تدریج به‌ صورت ضخیم‌تری به‌ نظر خواهند آمد. به‌ شدت توصیه می‌شود که در طول این مدت، حتما از چسب بینی استفاده شود.

تورم بینی در این مدت به تدریج کاهش یافته و برای جلوگیری از افزایش ورم بینی، در این بازه زمانی از انجام فعالیت‌های سنگین جدا خودداری نمایید.

در ارتباط با ورم بینی مقاله برای کاهش ورم بینی چه بخوریم را نیز مطالعه کنید.

۴- یک ماه بعد از عمل 

بعد از برداشتن گچ بینی یا اسپلینت توسط پزشک، بیمار باید به مدت یک تا دو ماه از چسب استفاده کند. این کار باعث می‌شود که پوست زودتر به استخوان و غضروف بچسبد و در نتیجه تورم بینی کاهش یابد.

در این مدت،کاهش ورم بینی در تمام نواحی بینی یکسان نمی باشد که همین امر منجر به فرورفتگی و عدم تقارن روی بینی می شود. این مسئله ممکن است باعث استرس بسیاری از افراد شود ولی این نگرانی در بیشتر مواقع اشتباه است، زیرا با گذشت زمان و از بین رفتن ورم بینی، ایرادات بینی هم رفع می‌شود.

۵- سه ماه بعد از عمل

در این مرحله کاهش ورم بینی، ساختار استخوان به خوبی تنظیم و تثبیت شده است و تورم بینی بسیار کاهش یافته است. شما بعد از سه ماه، می‌توانید به راحتی فعالیت‎‌‌های ورزشی را مجددا انجام دهید. در این مدت اندازه بینی، تغییرات نوک بینی به دلیل اینکه تورم کاهش یافته مشخص تر می‌شود. بنابراین می‌توانید تغییرات بینی خود را به صورت دقیق مشاهده کنید.

۶- شش ماه بعد از عمل

بعد از گذشت شش ماه از جراحی، دیگر هیچ کبودی وجود ندارد و ورم بینی تا حد بسیار زیادی  از بین رفته است. در این زمان ظرافت دو طرف بینی و نوک بینی را می توانید مشاهده نمایید. بینی‌های گوشتی معمولا در مقایسه با بینی‌های استخوانی، مدت زمان بیشتری را باید سپری کنند تا ورم بینی آنها به صورت کامل بهبود یابد.

چه عواملی در میزان تورم بعد از عمل بینی تاثیر می گذارد؟

عوامل تاثیر گذار در میزان ورم بعد از جراحی بینی 

  1. میزان تغییرات بینی
  2. گوشتی یا استخوانی بودن بینی
  3. نوع عمل بینی
  4. تجربه و مهارت جراح
  5. ضخامت پوست بینی
  6. رعایت تغذیه مناسب و توصیه‌های بهداشتی بعد از عمل
  7. بیماری‌های زمینه ای

در ارتباط با ورم بینی مقاله کاهش ورم بینی بعد از عمل بعد از عمل را نیز مطالعه کنید.

نکات مهم مراقبتی به منظور کاهش ورم بینی

توصیه‌های مهم مراقبتی به منظور کاهش ورم بینی 

  1. از مصرف نمک بعد از جراحی خودداری کنید.
  2. از کمپرس سرد به طور منظم استفاده نمایید
  3. تعویض به موقع چسب بینی
  4. استفاده از رژیم غذایی سالم
  5. مصرف زیاد مایعات
  6. خودداری از مصرف الکل، مواد مخدر
  7. مصرف پماد ضد التهاب
  8. از خوردن غذاهای داغ و جویدنی خودداری کنید.
  9. اجتناب از دستکاری محل جراحی و بخیه‌ها
  10. از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب اجتناب نمایید.
  11. در زمان استحمام حتما از آب ولرم استفاده کنید.
  12. مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.

ویدیو ورم بینی

 

اهمیت تغذیه جهت کاهش ورم بینی

برای کاهش ورم بینی، می‌توان از تغذیه‌ی مناسب و مصرف غذاهای حاوی مواد مغذی و ضد التهاب استفاده کرد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به کاهش التهاب بینی و کاهش ورم آن کمک کند.

مثلاً میوه‌هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، توت‌فرنگی و سبزیجاتی مانند برگ کلم، اسفناج و پیاز به عنوان منابع خوبی برای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند.

همچنین، مصرف غذاهایی مانند ماهی، روغن زیتون، آووکادو و بادام که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، می‌تواند به کاهش التهاب بینی و کاهش ورم آن کمک کند.

فعالیت هایی که باعث افزایش ورم بینی می‌شوند؟

فعالیت‌هایی که باعث افزایش ورم بینی می‌شوند؟ 

  1. فشار هنگام استفاده از سرویس بهداشتی
  2. بدن سازی
  3. سنگ نوردی
  4. .خم کردن سر در روزهای اول بعد از عمل
  5. جابه جایی وسایل سنگین
  6. دویدن
  7. کوهنوردی

جمع بندی

مراحل کاهش ورم بینی به تدریج اتفاق می‌افتد. نباید انتظار داشته باشید یک شبه اندازه بینی اصلی خود را نشان دهد. زیرا برش‌های به نسبت عمیق با گذشت یک یا دو روز درمان نخواهند شد.

توصیه می‌شود مقاله بهترین جراح بینی در تهران را مطالعه کرده تا با دکتر حبیب سهرابی یکی از حاذق ترین جراحان بینی آشنا شوید.

سوالات رایج

 در دو هفته اول بعد از جراحی، سعی کنید که پای گاز نروید ولی  بعد از این مدت در هنگام پخت و پز و آماده سازی غذا سر خود را حتما بالا نگاه دارید تا به بخیه های بینی فشار وارد نشود.

بله. در روزهای ابتدایی به هیچ عنوان نوزاد و وسایل سنگین را بلند نکنید،لازم به ذکر است شیر دادن و بغل کردن نوزاد در حالت نشسته جوری که فشار زیادی برای بغل کردن به زخم های بینی وارد نشود، مشکلی  برای شما ایجاد نخواهد کرد.

 

 درهفته های ابتدایی ورم بینی گوشتی و استخوانی  تفاوت چندانی ندارد، ولی به صورت کلی بینی گوشتی مدت زمان بیشتری را نیاز دارد تا ورم آن به صورت کامل بهبود یابد.

بینی استخوانی بین ۴ تا ۷ ماه، بینی گوشتی تا یک سال ممکن است زمان ببرد.

۲.۸/۵ - (۶ امتیاز)

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 پاسخ

  1. سلام من الان نزدیک ۵۰ روزه که عمل بینی انجام دادم ولی یه طرف بینی خیلی ورم داره حتی هر کی مبینه میگه انگاری کجه حالا چیکار کنم لطفأ راهنمایم کنید

  2. سلام اقای دکتر یک ماه از عمل بینی من گذشته سمت راست بینی من از کنار
    انگار فرورفته نمیدونم ورمش کامل رفته
    یا فرو رفته
    میخواستم ببینم اینا طبیعیه؟

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ویزیت رایگان !

دکتر برای مشاوره و ویزیت رایگان منتظر شماس

انواع مدل عمل بینی(استخوانی)

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.