مقایسه رینوپلاستی شرقی و غربی

مقایسه رینوپلاستی شرقی و غربی

طبق تحقیقات رینوپلاستی در جهان در بین قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به عنوان ۵ جراحی برتر در میان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی قرار گرفته است. دلیل محبوبیت رینوپلاستی این است که بینی در مرکز صورت قرار گرفته، به طبع زیبایی آن تاثیر زیادی در زیبایی چهره خواهد داشت. علاوه بر فرم، موقعیت قرار گرفتن بینی […]

فهرست مطالب

طبق تحقیقات رینوپلاستی در جهان در بین قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به عنوان ۵ جراحی برتر در میان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی قرار گرفته است. دلیل محبوبیت رینوپلاستی این است که بینی در مرکز صورت قرار گرفته، به طبع زیبایی آن تاثیر زیادی در زیبایی چهره خواهد داشت. علاوه بر فرم، موقعیت قرار گرفتن بینی در صورت، ارتفاع و بلندی آن، تناسب با سایر اجزای صورت مانند چشم‌ها و لب موثر خواهد بود.

رینوپلاستی بینی یکی از پرطرفدار ترین و در عین حال سخت ترین جراحی‌های زیبایی شناخته شده است. چرا که تغییرات جزئی نیز بر روی نتیجه بدست آمده تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این بینی هر فرد از فرد دیگر متفاوت بوده و استاندارد مشخصی برای تمام بینی‌ها وجود نخواهد داشت.

لازم به ذکر است برخی افراد با توجه به مد، چشم و هم چشمی، تاثیرپذیری از افراد مشهور، معیارهای خاص و هنجارهای فرهنگی در یک دوره زمانی دست به جراحی بینی می‌زنند. در حالی که رینوپلاستی باید با هدف تناسب چهره و رفع نواقص فاحش بینی صورت گیرد. مشاهدات ما در آمریکای شمالی، آسیا و آمریکای جنوبی به عنوان رینوپلاستی شرقی و غربی دسته بندی شده است که در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

برای اطلاع از تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی کلیک نمایید.

روش‌های جراحی بینی در رینوپلاستی شرقی و غربی

رینوپلاستی شرقی و غربی متناسب با ویژگی‌های بینی و تناسب با صورت انجام خواهد شد. در رینوپلاستی شرقی کوچک کردن بافت طبیعی بینی با تغییر نوک بینی و بعد اصلاح قسمت پشت بینی و در رینوپلاستی غربی اصلاح پشت بینی و تناسب نوک بینی با توجه به اندازه جدید پشت بینی هدف اصلی خواهد بود. 
 
گر چه هر بینی باید به صورت جداگانه ارزیابی شدع و رینوپلاستی مناسب فرم بینی بیمار انتخاب شود.  در ادامه با روش‌های انچام شده در رینوپلاستی شرقی و غربی به صورت مجزا آشنا خواهیم شد.

 

رینوپلاستی شرقی و غربی(روش انجام رینوپلاسی غربی)

روش‌های رایج رینوپلاستی غربی

 
شکایات مختلف غربی‌ها از ظاهر بینی خود ترتیب و توالی مراحل جراحی رینوپلاستی بینی را مشخص خواهد کرد. در این روش جراح ابتدا پشت بینی را اصلاح کرده و بعد به سراغ نوک بینی خواهد رفت.
 
در رینوپلاستی غربی بر خلاف رینوپلاستی شرقی از پروتز و غضروف‌های گوش و دنده بیمار به ندرت استفاده خواهد شد و برای ایجاد پایه تیغه بینی می‌توان از پره‌های بینی کمک گرفت. در واقع هدف رینوپلاستی غربی کوچک کردن بافت طبیعی بینی خواهد بود. به طور کلی مراحل انجام رینوپلاستی غربی و تکنیک‌های اعمال شده به شکل زیر خواهد بود:
  • کوچک کردن یا رفع برآمدگی در پشت بینی از طریق تراشیدن و یا برش مستقیم استخوان
  • برش برآمدگی غضروفی
  • برداشتن استخوان‌های جانبی و باریک کردن بینی

پس از برداشتن قوز پشت بینی و باریک کردن آن، نوک بینی کوچک شده و افتادگی یا برآمدگی آن متناسب با ارتفاع قسمت پشت بینی، برطرف می‌شود. در واقع افتادگی غضروف‌های کناری در بینی‌های غربی‌ها سبب بزرگ شدن کرورای جانبی شده است که این امر سبب تغییر شکل نوک بینی خواهد شد.

با تراشیدن قسمت بالایی کرورای جانبی و زدن بخیه‌های رو به بالا، نوک بینی کوچکتر و جمع تر شده و غضروف نوک بینی اصلاح خواهد شد. در برخی از مواقع در رینوپلاستی غربی از پیوند کلوملا برای برجسته کردن و برطرف کردن افتادگی نوک بینی استفاده خواهد شد.

همچنین در صورتی که ارتفاع سپتوم بینی زیاد باشد جراح می‌تواند از تکنیک زبانه در شیار به جای پیوند کلوملا برای رفع افتادگی غضروف‌های جانبی استفاده کند. این روش سبب بالاتر رفتن نوک بینی در انتهای سپتوم شده و بینی شکل بهتری به خود خواهد گرفت.

به طور کلی تمامی متدهای رینوپلاستی غربی سبب کمی چرخش در نوک بینی می‌شود. در این حالت پس از جهت‌دهی و زاویه‌دهی و برجسته ‎سازی دیگر نیازی به کوچک‌سازی آلاربیس به دلیل اینکه باله‌های بینی به سمت نوک بینی کشیده شده و قطر آن‌ها کم شده است. 

 

رینوپلاستی شرقی و غربی(روش انجام رینوپلاستی شرقی)

روش‌های رایج رینوپلاستی شرقی

 

در رینوپلاستی‌ شرقی نوک‌ بینی مهمترین بخش بینی و سخت‌ترین قسمت برای اصلاح کردن است. غضروف‌های جانبی رو به پایین در بینی‌های شرقی اغلب کوچک و ضعیف بوده که با رینوپلاستی شرقی میزان برجستگی و محل قرارگیری آن اصلاح خواهد شد.

در این روش جراح ابتدا نوک بینی را اصلاح کرده و بعد به اصلاح قسمت پشت بینی خواهد پرداخت. در رینوپلاستی شرقی از گرافت که نوعی پروتز جداری برای قسمت تیغه بین دو سوراخ بینی است برای تنظیم برجستگی نوک بینی و زاویه دار کردن آن استفاده خواهد شد. 

دو گرافت شیلد و گرافت کپ که از غضروف جداری ساخته شده است در برجسته سازی غضروف نوک بینی نقش خواهند داشت. در واقع پیوند گرافت سبب بلند کردن تیغه‌های کوتاه بینی‌های شرقی خواهد شد. جراح در ابتدا غضروف‌های جانبی تحتاتی دو طرفه را از قسمت‌های متصل به بافت اصلی جدا کرده و پس از برجسته کردن و زوایه دار کردن، مجددا این قسمت را به بافت اصلی متصل می‌کند.

این عمل مشابه تکنیک زبانه در شیار در رینوپلاستی غربی می‌باشد. توجه داشته باشید در برخی از بینی‌های شرقی نیازی به برجسته کردن نوک بینی نخواهد بود. در رینوپلاستی شرقی با توجه به آناتومی بینی هر فرد از تکنیک سفالیک تریم، بخیه‌های اینتردومال و ترنسدومال استفاده خواهد شد.

در این روش هنگامی که نوک بینی در جای مناسب ثابت شد، قسمت پشت بینی به وسیله یک ماده مخصوص تقویت و بازسازی خواهد شد. در واقع این ماده به نوعی مکمل ساختار نوک بینی بوده که توسط جراح به طول و ارتفاع مناسب ساخته خواهد شد.

در رینوپلاستی شرقی هم مانند رینوپلاستی غربی، کوچک کردن پره‌های بینی آخرین مرحله ای است که انجام می‌شود. به طور کلی رینوپلاستی شرقی بیشتر برای بزرگتر نشان دادن بافت طبیعی بینی انجام می‌شود. همچنین در صورتی که نوک بینی نسبت به حالت اولیه خود خیلی برجسته شده باشد نیازی به کوچک کردن پره‌های بینی نخواهد بود. 

شباهت رینوپلاستی شرقی و غربی

شباهت‌های رینوپلاستی شرقی و غربی

به طور حتم با مطالعات گسترده ای که پیرامون شکل و فرم بینی ایده آل صورت گرفته است انجام رینوپلاستی شرقی و غربی هر دو نتایج یکسانی داشته است. گرچه که توجه به سلیقه هر فرد، فرم بینی و اقدامات جراح نیز دو اصل مهم در نتیجه نهایی جراحی رینوپلاستی خواهد بود.
 
اگر شما بینی افراد معروف شرق و غرب را که رینوپلاستی انجام داده اند با هم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کاملا مشابه یکدیگر عمل شده اند. تفاوت رینوپلاستی شرقی و غربی در اندازه و تناسب بینی با اجزای صورت است. در واقع رینوپلاستی شرقی و غربی از دو مسیر متفاوت به یک نتیجه واحد و کاملا مشابه با ظاهر مشترک خواهند رسید.
 
شکل، طول، ارتفاع و زوایای یک بینی ایده‌آل، همگی متناسب با فرهنگ‌های هر ملت تعیین می‌شوند. پس از رینوپلاستی بینی‌های غربی کوچک تر و برجسته تر و بینی‌های شرقی بزرگتر و برجسته تر نسبت به فرم اولیه خود خواهند شد که دو در نهایت به یک نتیجه مطلوب و مشترک می‌انجامد.
توجه داشته باشید رینوپلاستی شرقی ناشی از غرب زدگی نبوده و هدف آن بیشتر بهبود شکل ظاهری بینی خود و ایجاد شباهت با همتایان زیبای خود در شرق است.
 
 

جراحی بینی با تکنیک‌های ترکیبی 

در صورتی که پیاده سازی رینوپلاستی شرقی و غربی بر روی ۹۰ درصد صورت‌ها قابل اجرا خواهد بود، با این حال انجام این دو روش پس از بررسی فرم بینی تعیین می‌گردد. همچنین استفاده از چند روش و تکنیک به طور همزمان دور از ذهن نیست و در نهایت با توجه به شکل ظاهری بینی و تبحر جراح صورت خواهد گرفت.
 

برای آشنایی با بهترین جراح بینی در تهران اینجا کلیک نمایید.

نکات کلی رینوپلاستی شرقی و غربی

نکات کلی رینوپلاستی شرقی و غربی

با توجه به فرم متفاوت بینی افراد، رینوپلاستی بعد از جراحی باید متناسب با آناتومی بینی زیباجو صورت گیرد. در واقع رینوپلاستی شرقی و غربی برای دستیابی به نتایج پایدار تر صورت خواهد گرفت. اگر چه رینوپلاستی شرقی و غربی هر دو سبب زیبایی ظاهری بینی خواهند شد اما مسیر انجام این دو روش برای رسیدن به نتیجه مطلوب متفاوت خواهد بود. 
رینوپلاستی شرقی و غربی و روش انجام رینوپلاستی غربی

روش انجام رینوپلاستی غربی

از مشخصات بینی‌های غربی می‌توان به ارتفاع زیاد آن‌ها اشاره کرد. بنابراین لازم است پس از برطرف کردن قوز پشت بینی و ایجاد پشتی کم ارتفاع تر، ارتفاع نوک بینی تا حدی که با پشت بینی تناسب پیدا کند افزایش یابد.

در رینوپلاستی بینی به روش غربی بعد از بخیه زدن برش‌ها به همراه کشش ایجاد شده در پوست، نوک بینی را با گرافت با تکنیک سفالیک  برجسته تر می‌کنند. کاربرد این گرافت مقاوم نگه داشتن نوک بینی پس از برجسته سازی و زاویه دار کردن آن می‌باشد.

لازم به ذکر است انتخاب گرافت پایه کلوملا نسبت به گرافت سپتال اکستنشن که بیشتر در رینوپلاستی شرقی به کار می‌رود منطقی تر خواهد بود. در واقع هر دو گرافت سبب افزایش ارتفاع نوک بینی می‌شود. تنها تفاوت این دو آزاد بودن گرافت پایه کلوملا استرات در جای خود می‌باشد در حالی که گرافت سپتال اکستنشن بر روی کودال(دمی)ثابت است.
 

در بینی‌های غربی اگر جراح ابتدا اقدام به تنظیم ارتفاع نوک بینی کند تراشیدن و برداشتن استخوان اضافی در پشت بینی غیر ممکن خواهد شد. همچنین اگر بعد از رفع استخوان اضافی، ارتفاع پشت بینی تغییر پیدا کند در این حالت ممکن است جراح مجبور به تنظیم مجدد ارتفاع بینی شود. بنابراین در این نوع بینی بهتر است ابتدا قسمت پشت بینی اصلاح شده سپس ارتفاع نوک بینی متناسب با آن تنظیم گردد.

نکته مهمی که جراح باید در رینوپلاستی غربی مد نظر قرار بدهد این است که باید از برداشتن بیش از حد سپتوم بینی خودداری کند. این کار باید پس از تکمیل برش‌ها و برداشتن قوز پشت بینی، برشی با حداکثر عمق ۱ سانتی متر برای بخیه ال شکل جهت فیکس نگه داشتن نوک بینی ایجاد کرد.

 

روش انجام رینوپلاستی شرقی و غربی(روش شرقی)

روش انجام رینوپلاستی شرقی

بینی‌های شرقی دارای بافت نرم، غضروف تحتانی جانبی کوچک و تیغه بینی کوتاه می‌باشند. بنابراین اصلاح بینی با این روش کمی سخت تر بوده و باید از غضروف گوش، سپتوم، دنده و غضروف اتولوگ کمک گرفت. در این روش ابتدا نوک بینی را با ارتفاع دلخواه انتخاب کرده، سپس ارتفاعی مناسب برای قسمت پشت بینی تعیین می‌کنیم به طوری که ظاهر بینی متعادل بوده و با سایر اجزای صورت همخوانی داشته باشد.
 
اگر مراحل انجام شده برعکس صورت بگیرد طبیعتا ارتفاع پشت بینی با نوک بینی هارمونی نخواهد داشت. که این مسئله سبب تغییرات بیشتر در ظاهر بینی خواهد شد. رینوپلاستی بینی به شیوه شرقی به دلیل محدودیت در میزان برجسته کردن نوک بینی، کش آمدن پوست و لایه مخاطی حین عمل و وجود بافت نرم اطراف بینی منطقی تر خواهد بود. 
 
کش آمدن پوست در قسمت برش‌های ایجاد شده سبب نمایان شدن بیشتر بخیه‌‌ها می‌شود به همین علت باید علاوه بر بخیه های متناوب در سطح پوست جراح چند بخیه جذبی عمیق به منظور کمتر دیده شدن رد بخیه‌ها بزند. همانطور که می‌دانید بیشترین دلایل انجام جراحی مجدد وجود بیرون زدگی و نمایان شدن پروتز در نوک بینی و یا جابجا شدن آن می‌باشد. در روش رینوپلاستی شرقی جراحان به دلیل کشسانی زیاد پوست از قرار دادن ایمپلنت در نوک بینی خودداری می‌کنند.
 
جلو آمدگی غضروف درونی و انقباض آن کار را در رینوپلاستی شرقی سخت تر کرده در صورتی که غضروف بینی‌های غربی به دلیل ضخیم بودن و حجیم بودن برای پایه و پشتیبان بینی کمتر به استفاده از غضروف طبیعی و مصنوعی نیاز پیدا خواهند کرد. معمولا در بینی‌های غربی برای تغییر شکل غضروف تحتانی و فرم نوک بینی از گرافت استفاده می‌کنند. 

 

یکی از مدل‌های پر طرفدار هم در جوامع غربی، هم در کشورهای شرقی بینی عروسکی است. برای اطلاع از نحوه عمل این بینی اینجا کلیک نمایید.

جمع بندی

رینوپلاستی شرقی و غربی خط مشی و هدف مشابهی داشته تنها در توالی مراحل خواهد بود. در رینوپلاستی شرقی به دلیل غضروف ضعیف تر برای مقاوم سازی نوک بینی باید از غضروف گوش، دنده، اتولوگ و یا غضروف مصنوعی استفاده کرد اما در رینوپلاستی غربی معمولا پیوند غضروف انجام نخواهد شد.

تلفن تماس جهت انجام رینوپلاستی با شیوه ای نوین و امکانات پیشرفته در تهران:

آیا می‌دانید ارزانترین کشورها برای جراحی زیبایی در دنیا کدام کشورها هستند؟

سوالات رایج

  • کج شدن بینی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • کوچک شدن بیش از حد بینی یا پره‌های بینی
  • عفونت
  • درد شدید
  • کبودی و تورم
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی در ایران
  • عضو انجمن راینولوژی ایران
  • دارای برد تخصصی
  • دارای نمونه کارهای قوی
  • بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق
  • صبر و حوصله زیاد
  • رضایت حداکثری زیباجویان
  1. استفاده از کمپرس سرد
  2. بالا نگه داشتن سر
  3. تمیز کردن بینی با سرم شستشو و عدم فین کردن
  4. چسب زدن اصولی بینی
  5. پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  6. نوشیدن آب و مایعات فراوان
  7. خوردن غذاهای نرم و آبکی
  8. حذف نمک از وعده‌های غذایی
  9. عدم حضور طولانی مدت در محیط گرم و نور آفتاب
  10. اجتناب از انجام ورزش‌های سنگین و پر خطر
امتیاز دهید

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.