مشکل بویایی بعد از عمل بینی

مشکل بویایی بعد از عمل بینی

از دست دادن حس بویایی پس از عمل بینی بسیار آزار دهنده است برای پیشگیری از این عارضه حتما این مقاله را بخوانید
فهرست

یکی از عوارض شایع عمل بینی از دست دادن حس بویایی بوده که معمولا در بیشتر موارد موقتی بوده و خیلی زود بر می‌گردد. اینکه چه موقع این عارضه ناخوشایند نگران کننده می‌شود در ادامه مقاله ذکر شده است.

حس بویایی بعد از عمل بینی کی بر‌می‌گردد؟

افت موقت بویایی به دلیل ترشحات و ورم بینی کاملا طبیعی بوده و معمولا طی ۱ الی ۲ ماه برطرف می‌شود. در صورت طولانی شدن نداشتن حس بویایی حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین استفاده از اسپری‌های حاوی کورتون و یا بو کردن موادی مانند قهوه، رایحه گل‌ها و عطرها می‌تواند به بهبود حس بویایی کمک کند.

مشکل بویایی بعد از عمل بینی

کاهش حس بویایی تا چه زمانی طبیعی است؟

معمولا در یکی دو هفته اول بعد از جراحی بینی به دلیل لخته‌های خون خشک شده در بینی این امر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. شستشوی مداوم بینی با سرم استریل طبق دستور پزشک به تمیزی و برگشت حس بویایی کمک خواهد کرد.

حس بویایی در افرادی که دارای انحراف بینی هستند کمتر دیده شده و مشکل تنفسی آن‌ها بعد از عمل برطرف خواهد شد. همچنین افزایش نوشیدنی‌ها و کاهش نمک علاوه بر کاهش تورم باعث برطرف شدن نابویایی( آنوزمی) به طور تدریجی می‌شود.

علت بوی بد بینی بعد از جراحی(مشکل بویایی بعد از عمل بینی)

علت بوی بد بینی بعد از عمل جراحی

پس از جراحی بینی به دلیل وجود تامپون، نخ بخیه، لخته‌های خون خشک شده، پوسته داخل بینی، تجمع مخاط و تورم ممکن است بوی ناخوشایندی داخل بینی خود احساس کنیم.

همچنین افرادی که دیابت و یا عفونت سینوسی دارند بیشتر در معرض این مشکل قرار خواهند گرفت. گاهی اوقات هم از تکنیک سوزاندن برای رفع گرفتگی در جراحی بینی استفاده می‌شود که خود باعث تشدید این بوی نامطبوع خواهد شد. استفاده از سرم شستشو و آنتی بوتیک برای رفع بوی بد بینی توصیه می‌شود.

افزایش ریسک مشکل بویایی بعد از عمل بینی

ریسک از دست دادن حس بویایی چه زمانی افزایش می‌یابد؟

تحقیق قبل از عمل بسیار حائز اهمیت است. زمانی که خود را به دست پزشک نابلد بسپارید ریسک از دست دادن حس بویایی و مشکلات تنفسی افزایش می‌یابد. با پیدا کردن پزشک حاذق تا حدودی از شر این عارضه بعد از عمل راحت خواهید شد.

بعضی از زیباجویان کاملا وسواس پیدا کرده و به دنبال عیب بینی مجددا اقدام به عمل زیبایی می‌کنند که این مسئله باعث آسیب جدی به عصب بویایی شخص می‌شود.

✔لازم به ذکر است در صورت عمل بینی فانتزی و عروسکی به دلیل کوچک شدن بیش از حد بینی و افزایش تورم گاهی ممکن است فرد برای همیشه از حس بویایی محروم شود.

عوارض احتمالی جراحی بینی(مشکل بویایی بعد از عمل بینی)

درباره عوارض عمل جراحی بینی بیشتر بدانید

جراحی بینی مانند سایر جراحی‌ها دارای عوارض احتمالی می‌باشد که ممکن است در همه افراد یکسان نبوده و در بعضی از افراد عارضه‌ای مشاهده نشود. از بارزترین عوارض عمل بینی می‌توان به از دست‌دادن حس بویایی و مشکلات تنفسی، صدمه به مجرای اشکی چشم و سیاه شدن بینی بیمار اشاره کرد.

کاهش دوره نقاهت با راهکارهای زیر(مشکل بویایی بعد از عمل بینی)

برای آگاهی بیشتر از عوارض عمل مقاله جامع و کامل درباره عوارض عمل بینی چیست؟ را برای شما منتشر کرده‌ایم.

روش‌های کاهش دوران نقاهت بعد از عمل بینی

  1. استفاده از کمپرس یخ
  2. خوردن به موقع داروهای تجویز شده
  3. استفاده از سرم شستشو
  4. بالا نگه داشتن سر هنگام استراحت
  5. عدم فین کردن
  6. جلوگیری از خنده و عطسه بلند 

 

اگر بینی خود را عمل کردید و عمل سختی داشتید حتما مقاله توصیه های مهم بعد از عمل بینی را مطالعه کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد در صورت طولانی شدن مشکل بویایی بعد از عمل بینی بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و راهکارهایی که سبب بازگشت سریع حس بویایی می‌شود را از او جویا شوید.

جهت آشنایی با بهترین جراح بینی در تهران این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

سوالات رایج

بو کردن قهوه، گل‌های خوشبو و اسانس‌های عطر می‌تواند سبب تحریک گیرنده‌های بویایی شود.

به گفته پزشکان سن مناسب عمل بینی بین ۲۰ تا ۳۰ سال عنوان شده است.

بله، نمک و غذاهای شور سبب افزایش ورم بینی و صورت خواهد شد. بنابراین تا زمان بهبودی کامل نمک را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید.

امتیاز دهید
اشتراک گذاری :

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*