جوش صورت بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی

اگر بعد از جراحی بینی درگیر جوش صورت شده اید و به دنبال سریع ترین راهکار برای درمان آن هستید، این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.
فهرست

جراحی بینی، یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در سراسر دنیا محسوب شده، ولی علاوه بر مزایای بی شمار آن، مانند سایر عمل‌ها ممکن است برای بعضی افراد عوارضی را ایجاد کند. 

از رایج‌ترین عوارض بعد از عمل بینی می‌توان به جوش زدن پوست صورت و بینی اشاره کرد که ممکن است این مسئله برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. اگر می‌خواهید درباره علت جوش صورت پس از عمل بینی و بهترین راه‌های درمان آن بدانید لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عوامل جوش صورت بعد از عمل بینی

یکی از شایع‌ترین عوارضی که پس از جراحی بینی افراد با آن مواجه می‌شوند، جوش بعد از عمل بینی است. این عارضه به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود که در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

بسته شدن منافد پوست روی بینی و ایجاد جوش صورت بعد از عمل بینی

۱.بسته شدن منافذ پوستی روی بینی

بعد از جراحی در حدود یک هفته آتل و گچ بر روی بینی قرار دارد. همین مسئله باعث بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد چربی اضافه می‌گردد. چرا که با وجود باند و گچ بر روی بینی مسلما به درستی نمی‌توانید بینی خود را تمیز نگه دارید. 

بنابراین افراد شاهد افزایش چربی و جوش زدن صورت خواهند بود.البته باید به این نکته توجه داشته باشید که با گذشت زمان و برداشتن آتل بینی، غدد روی پوست کمتر ترشح شده و در نتیجه جوش بعد از عمل به مرور زمان کاهش می‌یابد.

ایجاد چربی زیاد روی بینی(جوش صورت بعد از عمل بینی)

۲.چربی زیاد روی صورت

لازم است بدانید چرب شدن بیش از حد پوست بعد از جراحی، به دلیل آلودگی منافذ پوست بر اثر استفاده از چسب و تورم بینی اتفاق می‌افتد. همچنین استفاده طولانی مدت از آتل و چسب روی بینی باعث ترشح بیشتر غدد چربی شده که این اتفاق سبب بروز جوش و آکنه در سطح پوست می‌شود.

حساسیت به یکسری داروها و ایجاد جوش صورت بعد از عمل بینی

۳.حساسیت به یکسری داروها

بعضی از افراد به یکسری داروها حساس نشان داده، به طوریکه بعد از عمل بینی، با مصرف آنتی بیوتیک و داروهای مسکن ممکن است دچار جوش صورت شوند. بنابراین اگر پس از شروع دارو دچار عوارضی مثل خارش و یا بثورات پوستی شدید، فورا این موضوع را به جراح خود اطلاع دهید.

 

ایجاد جوش صورت بعد از عمل بینی با حساسیت به چسب بینی

۴.حساسیت به چسب روی بینی

التهاب آلرژیک پوست شایعه ای نادر است، ولی بعضی از افراد در واکنش به چسب‌ها ممکن است دچار حساسیت و آلرژی شوند. بنابراین چنین افرادی باید سریعا با جراح خود در رابطه با این مسئله مشورت کنند.

جوش صورت بعد از عمل بینی(کثیف بودن صورت)

۵.کثیف بودن صورت

چنانچه دست شما کثیف هست هرگز آن را به صورت خود نزنید، زیرا این کار باعث ایجاد جوش بیشتر روی بینی شما می‌شود. در دوران نقاهت توصیه می‌شود به طور مرتب دست‌های خود را بشویید تا از ورود هر گونه آلودگی به پوست صورتتان جلوگیری شود.

جوش صورت بعد از عمل بینی(استرس و اضطراب)

۶.استرس و اضطراب قبل از عمل

باتوجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، پژوهشگران به این نتیجه دست یافته‌اند که استرس و اضطراب یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر ایجاد جوش صورت بعد از جراحی بینی است. 

با توجه به این موضوع اگر می‌خواهید که بینی خود را عمل کنید، ابتدا سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و برای رهایی از استرس، از یوگا و مدیتیشن استفاده نمایید. در صورتی که اضطراب شما بیشتر از حد معمول بود، با مشورت پزشک، اقدام به مصرف داروهای آرام بخش کنید.

اگر دنبال راهی هستید که استرس خود را قبل از عمل کنترل کنید، مقاله درمان موثر کاهش استرس قبل از عمل بینی را حتما مطالعه فرمایید.

جوش صورت بعد از عمل بینی(عدم رعایت تغذیه سالم)

۷.رعایت نکردن اصول تغذیه ای قبل از عمل

عدم رعایت رژیم غذایی قبل از عمل، یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد جوش صورت پس از جراحی بینی است. برای جلوگیری از جوش زدن صورت، باید مصرف مواد غذایی مانند مغزیجات، شکرهای مصنوعی و تنقلات را کاهش دهید. 

همچنین به ‌دفعات زیاد آب نوشیده و از مواد غذایی استفاده کنید که آب فراوان دارد. برای جلوگیری از ایجاد جوش به شما توصیه می‌کنیم که اصول تغذیه ای را به درستی رعایت کنید.

تجربه جراح چه ارتباطی با جوش صورت بعد از عمل بینی دارد؟

میزان تجربه جراح چه ارتباطی با ایجاد جوش بعد از عمل دارد؟

یکی از سخت ترین و در عین حال رایج ترین عمل‌های زیبایی، جراحی بینی می‌باشد. به دلیل اینکه تنفس از راه بینی صورت می‌گیرد تجربه و تخصص جراح بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در صورت اخلال در سیستم تنفسی این عمل را باید ناموفق نامید. 

انتخاب جراح حرفه ای، نوع پانسمان، ضد عفونی صحیح زخم‌ها، دادن مشاوره صحیح و پیگیری مداوم همگی در پیشگیری از به وجود آمدن جوش صورت بعد از عمل بینی دخیل خواهند بود.

درمان جوش صورت بعد از عمل بینی

درمان جوش صورت بعد از عمل بینی

  1. استفاده از تونر پاک کننده صورت
  2. مصرف داروهای ضد جوش
  3. رعایت رژیم غذایی مناسب
  4. پرهیز از مواد غذایی محرک مانند آجیل و مغزها
  5. نوشیدن آب به میزان کافی
  6. عدم استفاده از الکل و دخانیات
  7. اقدام به کنترل استرس با روش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن
چه مواد غذایی سبب کاهش چربی پوست خواهد شد(جوش صورت بعد از عمل بینی)

مواد غذایی به منظور کاهش چربی پوست بعد عمل بینی

توصیه می‌شود برای کاهش چربی پوست بعد از جراحی بینی این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

  1. پرتقال
  2. خیار
  3. آب‌ لیمو
  4. شکلات تلخ
  5. عدس و حبوبات
  6. نان‌ قهوه‌ای‌ رنگ و سبوس دار
  7. گریپ فروت
  8. آووکادو

مدت بهبود جوش روی بینی و صورت پس از عمل

جوش زدن صورت بعد از جراحی بینی یکی از عوارض شایع پس از عمل به شمار می‌رود. این عارضه دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود. مدت بهبود جوش روی بینی در افراد مختلف متفاوت بوده ولی حدودا چند ماه زمان برده تا جوش‌های بینی بهبود یابند.

جوش صورت بعد از عمل بینی(جوش داخل بینی)

جوش داخل بینی بعد از عمل

پس از جراحی بینی، ممکن است منافذ پوست با چربی اضافی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شوند. زمانیکه چربی یا سلول‌های مرده پوست در منافذ جمع می‌گردند، داخل بینی جوش ایجاد می‌شود. 

برای درمان جوش داخل بینی، توصیه می‌شود حداقل دوبار در روز بینی خود را بشویید. همچنین با دستور پزشک از دارو یا پماد برای چرب کردن داخل بینی استفاده نمایید. در صورتی که منشا جوش داخل بینی باکتریایی باشد، باید حتما از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

جوش صورت بعد از عمل بینی(جوش سر سیاه)

جوش های سرسیاه بعد از عمل بینی

پس از جراحی گاهی اوقات روی پوست و صورت بینی جوش‌های سر سیاه ظاهر می‌شود. علت این امر می‌تواند حساسیت به چسب بینی و عدم رسیدگی کافی به پوست صورت بعد از عمل باشد. بنابراین بهتر است پس از هر بار تعویض چسب، پوست بینی را کاملا با پد الکلی بهداشتی تمیز کنید.

برای آشنایی با نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل به صورت اصولی اینجا کلیک نمایید.

چگونگی خارج کردن جوش‌های سر سیاه بعد از عمل

در ابتدا بهتر است از دستکاری پوست صورت خودداری کرده و به متخصص پوست مراجعه نمایید.

آن‌ها با استفاده از ابزارهای پزشکی و دانش حرفه ای خود می‌توانند شما را از شر جوش‌های سر سیاه راحت کنند.

همچنین پوشاندن جوش‌های سر سیاه با استفاده از لوازم آرایشی راهکاری موقت و کاربردی خواهد بود.

جوش صورت بعد از عمل بینی(تخلیه جوش سر سیاه در منزل)

تخلیه جوش‌های سر سیاه بعد از عمل در خانه

در صورتی که امکان رفتن به متخصصین پوست را ندارید خودتان می‌توانید پوستتان را از جوش‌های سر سیاه پاکسازی کنید. 

لازم به ذکر است حتما از عدم وجود بخیه اطراف بینی خود آگاه شوید. چنانچه بخیه دارید تا زمان افتادن و یا برداشتن بخیه‌ها از این کار خودداری نمایید. یادتان باشد برای تخلیه جوش‌های سر سیاه روی صورت هرگز از اشیاء نوک تیز استفاده نکنید.

فشار دادن جوش‌ها نیز سبب ایجاد بزرگتر شدن آنها و التهاب پوست می‌گردد. همچنین این اقدام در مواردی ممکن است موجب اسکار کند.

بهترین راه خلاصی از دست جوش‌های سر سیاه، آغشته کردن جوش‌ها به الکل با استفاده از پنبه یا گوش پاک کن و مالش پوست می‌باشد. این کار رفته رفته سبب خشک شدن و تخلیه راحت تر جوش‌های سر سیاه خواهد شد.

آیا کندن جوش‌ها با دست بعد از عمل کار درستی است؟

خیر، توصیه می‌شود به هیچ وجه از دستکاری و کندن جوش‌ها در اطراف بینی خودداری نمایید. این کار علاوه بر اینکه آسیب شدیدی به پوست و ساختارهای زیرینش وارد کرده، ممکن است باعث باقی ماندن جای جوش بر روی پوست شود.به جای دستکاری جوش‌ها روزی چند بار از تونر و یا پنبه آغشته به الکل استفاده نمایید.

لایه برداری بعد از عمل بینی(جوش صورت بعد از عمل بینی)

لایه برداری بینی بعد از جراحی

توصیه می‌شود برای درمان جوش صورت بعد از عمل بینی از تونر و بانداژ به منظور پاکسازی پوست استفاده کنید.

توجه داشته باشید این کار را به آرامی انجام داده و از آوردن فشار زیاد به پوست صورت و بینی خودداری کنید.

به دلیل حساس بودن پوست اطراف بینی در ماه‌های اول پس از عمل بینی، بهتر است از لایه برداری تهاجمی صرف نظر کرده و به صورت سطحی اقدام به لایه برداری کنید.

توصیه‌های بهداشتی مهم پس از جراحی بینی به منظور جلوگیری از ایجاد جوش صورت بعد از عمل بینی

مراقبت‌های مهم بعد از عمل بینی

  1. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ورم
  2. مصرف رژیم غذایی سالم
  3. از خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  4. از استعمال دخانیات امتناع کنید.
  5. در طول دو هفته نخست از گریه کردن، خندیدن‌های زیاد و صحبت طولانی به ویژه تماس تلفنی پرهیز کنید.

برای اطلاع از صفر تا صد توصیه‌های بهداشتی پس از جراحی بینی،مقاله مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی را از دست ندهید.

جمع بندی

در این مقاله همانطور که مشاهده کردید به بررسی عوارض بعد از جراحی بینی پرداختیم. اگر می‌خواهید بعد از جراحی بینی کمتر دچار جوش صورت شوید، حتما نکات طلایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم را رعایت کنید.

امیدواریم از مطالب این مقاله استفاده کرده باشید. در صورت هر گونه ابهام می‌توانید هرسوالی در زمینه جراحی بینی و جوش پس از عمل داشته باشید در قسمت نظرات از ما بپرسید. 

تلفن تماس:

جهت اطلاع از ویژگی‌های دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

سوالات رایج

جوش صورت پس از جراحی بینی کاملا طبیعی بوده، در نتیجه از بابت ماندگاری دائم آن روی پوست نیازی به نگرانی و استرس نیست.

خیر، کندن جوش صورت با دست می‌تواند باعث بروز زخم یا عفونت در بدن شود.

  1. در مقابل فشار و ضربه‌هایی که هنگام انجام عمل به بینی وارد می شود، غدد چربی پوست به عنوان یک واکنش دفاعی چربی آزاد کرده اند.
  2. منافذ پوست بینی شما به مدت معمولا یک هفته به دلیل بانداژ و چسب مسدود هستند، در نتیجه باعث ایجاد رسوبی از چربی می‌شود.

خیر، در هفته‌های نخست توصیه می‌شود که از ماسک‌های ضد چربی استفاده نکنید. همچنین برای انتخاب نوع ماسک صورت هم حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

توصیه می‌کنیم در هفته‌های اول بعد از جراحی از انجام دادن این کار خودداری کنید و برای درمان آن، در زمان مناسب به متخصص پوست مراجعه نمایید.

بله، اما به هیچ عنوان از دستمال مرطوب برای پاک کردن چربی روی بینی استفاده نکنید.

این موضوع بستگی به نوع بینی شما دارد، ولی توصیه می‌شود که تا چند ماه اول بعد از جراحی این کار را انجام ندهید، سپس با مشورت پزشک و توسط یک متخصص زیبایی انجام شود.

 

لازم است بدانید شستشوی صورت به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل ممنوع است.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک گذاری :

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*