دندانپزشکی بعد از عمل بینی

برای جلوگیری از مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی بهتر است چند ماه قبل از عمل بینی نسبت به درمان دندان‌های خود اقدام کنید.

آیا رفتن به دندانپزشکی و کارهای ترمیمی بعد از عمل بینی ضرر دارد؟ چه مدت بعد از عمل بینی می‌توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟ انجام عصب کشی، کشیدن دندان و لمینت دندان هر یک چه مدت بعد از جراحی بینی بلامانع است؟

چرا دندانپزشکی بعد از عمل بینی ضرر دارد؟

برخی از خدمات درمانی و زیبایی دندان به دلیل باز شدن پیش از حد دهان و اعمال فشار به فک می‌تواند روی نتیجه عمل بینی تاثیر بگذارد.

بهتر است پیش از انجام عمل بینی چکاپ کامل انجام دهید. این کار از مراجعه به دندانپزشکی در دوران نقاهت جلوگیری خواهد کرد.

عوازض دندانپزشکی بعد از عمل بینی

عوارض دندانپزشکی بعد از عمل بینی

1. ضربه به بینی و کج شدن آن
  2. درد در ناحیه بینی
  3. تورم شدید
  4. خونریزی
  5. افزایش کبودی بینی و صورت
  6. خونریزی شدید از دندان و لثه بیمار که سبب تضعیف بدن زیباجو شود
  7. احتمال ورود عفونت به بدن

چند وقت بعد از عمل بینی می‌توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

مدت زمانی که برای مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی در نظر گرفته می‌شود بسته به نوع بینی و نوع جراحی بین ۲ الی ۳ ماه می‌باشد.

در صورت ضرورت نداشتن اقدامات دندانپزشکی بهتر است تا زمان بهبودی کامل صبر کرده و حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

پیشگیری از مراجعه به دندانپزشکی بعد از عمل بینی

پیشگیری از مراجعه به دندانپزشک بعد از عمل بینی

با رعایت نکات زیر تا چند ماه پس از جراحی بینی از رفتن به نزد دندانپزشک راحت خواهید بود:

1. چکاپ کامل دندان‌ها چند ماه قبل از نوبت عمل بینی
  2. در صورتی که دندان عقل نهفته دارید در صورت احساس درد حتما نسبت به جراحی آن اقدام کنید.
  3. مسواک زدن مداوم را فراموش نکرده و پس از نخ دندان استفاده کنید.
  4. در صورت پوسیدگی سطحی حتما برای رفع آن هرچه سریعتر اقدام کنید.

زمان مناسب برای انجام خدمات دندانپزشکی بعد از عمل بینی

هر بیماری دندانی با توجه به شرایط معالجه و نوع درمان به زمان متفاوتی برای مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. در ادامه به طور جداگانه در مورد هر یک از مشکلات دندان و زمان مراجعه به دندانپزشک بعد از عمل بینی توضیح خواهیم داد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(عصب کشی)

عصب کشی دندان بعد از عمل بینی

عصب کشی از مواردی است که بسته به نوع پیشرفت پوسیدگی بین ۳ الی ۴ ماه پس از عمل بینی باید انجام شود. در صورتی که درد امانتان را بریده باید حتما از جراح بینی خود برای عصب کشی اجازه شفاهی بگیرید.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(ایمپلنت)

ایمپلنت دندان بعد از عمل بینی

ایمپلنت دندان به دلیل فشار زیاد به استخوان فک به عنوان جایگزین ریشه به حداقل ۵ ماه زمان لازم دارد تا دوران نقاهت عمل بینی کاملا به اتمام رسیده باشد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی

کشیدن دندان بعد از جراحی بینی

در صورتی که دندانی غیر از دندان عقل نیاز به کشیدن داشته باشد این کار ۳ ماه بعد از عمل بینی بلامانع خواهد بود.

اما زمانی که بحث کشیدن دندان عقل در میان باشد به دلیل داشتن ریشه زیاد، نهفته بودن تمام یا قسمتی از دندان، احتیاج به جراحی و شکاف لثه و در نتیجه خونریزی زیاد باید حداقل ۴ ماه از عمل بینی شما گذشته باشد تا مشکلی پیش نیاید.

جراحی دندان عقل یکی از سخت ترین جراحی‌های دندان بوده که پیشنهاد می‌کنم حتما به دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

لازم به ذکر است برای جراحی دندان‌های فک بالا به دلیل نزدیکی بیشتر به بینی باید زمان بیشتری از عمل بینی سپری شده باشد تا بتوان دندان را جراحی کرد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(لمینت)

لمینت دندان بعد از عمل بینی

اقداماتی از قبیل لمینت دندان به دلیل داشتن جنبه زیبایی همانند خلق لبخند زیبا را می‌توان به زمانی موکول کرد که بینی کاملا شکل گرفته باشد.

اما به طور معمول ۴ ماه بعد از جراحی بینی می‌توان نسبت به انجام لمینت دندان اقدام کرد.

مقاله زیر شما را با مراحل لمینت دندان بعد از عمل بینی و مراقبت‌های بعد از آن بیشتر آشنا خواهد کرد: لمینت دندان بعد از عمل بینی

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(پر کردن)

پر کردن دندان و قالب گذاشتن

بهترین بازه زمانی برای پر کردن دندان و قالب گذاشتن بعد از جراحی بینی ۵ ماه می‌باشد. زمان این عمل با توجه به موقعیت قرار گیری دندان‌ها متفاوت خواهد بود.

به طور معمول برای پر کردن و قالب دندان‌های فک بالا باید کمی زمان بیشتری سپری شود.

روکش دندان بعد از عمل بینی

وظیفه اصلی روکش دندان پوشاندن و محفاظت از آن‌ها می‌باشد. این روکش‌ها به شکل کلاهک بوده و بالای دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد.  استفاده از روکش زمانی که عصب کشی انجام شده و ساختار دندان تضعیف شده باشد بخصوص برای دندان‌های پشتی ضروری می‌باشد.
پس از عمل بینی باید برای روکش دندان‌های پایین دوماه و برای دندان‌های بالا صبر کرد. دقت داشته باشید پس از گذاشتن روکش مقداری تورم در صورت و بینی طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(جراحی لثه)

جراحی لثه بعد از عمل بینی

جراحی لثه بعد از عمل بینی که با هدف درمان ناهنجاری‌ها و ایجاد محیطی بهداشتی انجام می‌شود به دلیل پیچیدگی جراحی ریسک بالایی خواهد داشت.

در صورت ضرورت جراحی برای دندان‌های جلو ۳ ماه و برای دندان‌های عقب باید ۵ ماه صبر کنید.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(بلیچینگ)

بلیچینگ دندان بعد از عمل بینی

بلیچینگ سفید کردن دندان‌ها با استفاده از مواد مخصوص بوده که به دلیل اینکه دهان باید کاملا باز شود بهتر است ۶ ماه از عمل بینی گذشته باشد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(جرمگیری)

جرم گیری دندان بعد از عمل بینی

جرمگیری دندان به منظور حذف پلاک‌های دندانی به دلیل اینکه زمان کمتری نسبت به بلیچینگ و سایر موارد خواهد برد ۳ ماه بعد از جراحی بینی بلامانع می‌باشد.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(ارتودنسی)

ارتودنسی بعد از عمل بینی

ارتودنسی سبب صاف شدن دندان‌های کج شده، فاصله بین دندان‌ها را اصلاح کرده و ظاهر مرتبی به آن‌ها خواهد داد. همچین ممکن است دندان‌های فرد بیش از حد بیرون زده باشند یا به سمت داخل متمایمل شده باشند. این مشکلات با استفاده از ارتودنسی مرتفع خواهد شد.

توصیه می‌شود چنانچه قصد انجام ارتودنسی را دادید قبل از عمل بینی انجام دهید. در صورتی که پس از جراحی بینی تصمیم به انجام ارتودنسی گرفتید باید حداقل تا سه ماه صبر کنید. دقت داشته باشید وجود پلاک ارتودنسی بر روی دندان‌ها مانعی برای انجام جراحی بینی نخواهد بود.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی(کامپوزیت)

کامپوزیت بعد از عمل بینی

کامپوزیت روکشی است با ترکیب رزرین، شیشه یا پلاستیک که سبب پایداری و ایمنی بیشتر از دندان‌ها خواهد شد. یکی از مزیت‌های استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی این است که می‌توان مطابق با رنگ دندان فرد آن را تهیه کرد به طوری که تشخیص آن کار راحتی نخواهد بود.

از این روش برای روشن شدن ظاهر دندان، پرکردن حفره، ترمیم و تغییر شکل دندان می‌توان استفاده خواهد شد. اگر پس از عمل بینی تصمیم دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید برای اینکه به بینی شما فشار نیاید، باید بین ۴ تا ۶ ماه صبر کرده و بعد اقدام کنید.

خطرات و چالش‌های دندانپزشکی بعد از عمل بینی

به طور کلی ضربه به بینی در حین کار اصلی ترین خطر انجام کارهای دندانپزشکی بعد از عمل بینی می‌باشد. همچنین ممکن است اقدامات انجام شده در دندانپزشکی سبب مشکل جدی در بینی تازه عمل شده شود.

بنابراین توصیه می‌شود تا بهبودی کامل و از بین رفتن تورم بینی برای انجام این قبیل کارها صبر کنید و پیش از انجام با پزشک خود مشورت نمایید.

توصیه های مراجعه به دندانپزشکی بعد از عمل بینی

توصیه‌های مراجعه به دندانپزشکی بعد از عمل بینی

در صورتی که مجبور شدید برای درمان بیماری‌های دهانی به متخصص مراجعه کنید نکات زیر را رعایت کنید:

1. بهترین جراح دندانپزشک را انتخاب کنید.
  2. حتما پیش از هر اقدامی با پزشک جراح بینی خود مشورت کنید.
  3. دندانپزشک را از عمل بینی خود مطلع کنید.
  4. در صورت احساس درد، تورم و یا خونریزی از دکتر بخواهید در صورت امکان ادامه درمان را به زمان دیگری موکول کند.
  5. از لوازم و مواد استفاده شده در دندانپزشکی آگاهی پیدا کنید.
  6. از باز کردن بیش از حد دهان خود پرهیز کنید.
  7. پس از اتمام کار از خوردن غذاهای سفت و جویدنی پرهیز کنید.
  8. برای جلوگیری از ورود عفونت حتما از دهانشویه استفاده کنید.
دندانپزشکی بعد از عمل بینی(درمان دندان درد)

درمان دندان درد بعد از جراحی بینی

گاهی ممکن است طی جراحی بینی به دلیل تحریک عصب‌های دندان‌های فوقانی دردی را احساس کرده که موقت بوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت. این راهکارها درد دندان شما را کاهش خواهد داد:

1. مسواک زدن دندان‌ها با مسواک نرم و به آرامی
  2. مصرف قرص دیکلوفناک سدیم برای کاهش درد
  3. استفاده از ژل میخک بر روی دندان
  4. مراجعه به جراح بینی در صورت قطع نشدن دندان درد

مراقبت از دندان‌ها بعد از عمل بینی

1. مسواک زدن به آرامی و بدون عجله
  2. از مسواک نرم استفاده کنید.
  3. هنگام مسواک زدن دهان خود را زیاد باز نکنید.
  4. مراقب باشید دستتان به بینی ضربه وارد نکند.
  5. استفاده از دهانشویه برای جبران مسواک زدن

جمع بندی

پیش از مراجعه به دندانپزشک بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده و زمان مناسب هر یک از اقدامات دندانپزشکی را از او سوال کنید.

چرا که این اقدامات ممکن است سبب ضربه به بینی ، کج شدن بینی، درد و افزایش تورم و کبودی بشود.

این مقاله شما را با دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران و یکی از برجسته ترین جراحان حال حاضر ایران آشنا خواهد کرد.

بهتر است برای مراجعه به دندان پزشکی چند ماه قبل از انجام رینوپلاستی اقدام کنید. به دلیل باز کردن دهان، احتمال آسیب به بینی و عوارضی مانند تشدید تورم و خونریزی دندانپزشکی بعد از عمل بینی حداقل تا سه ماه توصیه نمی‌شود.

در صورتی ۳ الی ۴ ماه از عمل بینی شما گذشته باشد و جراح به شما اجازه عصب کشی داده باشد این عمل باعث تورم بینی نخواهد شد.

بله، پس از گذشت ۴ ماه از عمل بینی ارتودنسی دندان‌ها مانعی نخواهد داشت.

انجام عمل بینی در حین درمان ایمپلنت بلا مانع بوده اما پس از عمل بینی درمان را باید تا حداقل ۵ ماه متوقف کرده که به دلیل باز کردن دهان شکل بینی تغییر پیدا نکند.

بله، جراحی و کشیدن دندان عقل پیش از جراحی بینی بلامانع خواهد بود، ولی در صورتی که این کار را به بعد از عمل بینی موکول کنید باید حداقل تا ۴ ماه برای کشیدن دندان عقل صبر کنید.

خیر، گذاشتن و برداشتن دندان مصنوعی هیچ نقشی در فرم بینی نخواهد داشت.

توصیه ما به شما این است که بگذارید حداقل ۳ ماه از عمل بینی بگذرد و بعد برای جراحی لثه اقدام کنید. در صورت اورژانسی بودن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

یک پاسخ

1. یک ماه پیش بینی عمل کردم الان دندان درد شدید دارم میتونم برم دندان پزشکی اعصاب کشی کنم