اصلاح شاخک بینی با جراحی

اصلاح شاخک‌های بینی با جراحی

گاهی حوادثی نظیر ضربه یا تصادف سبب آسیب جدی به بینی و مسدود شدن راه تنفسی خواهد شد. این اتفاقات عوارض متفاوتی داشته و از طریق راه‌های مختلفی قابل درمان خواهد بود. بزرگ شدن شاخک بینی و متورم شدن آن از جمله مشکلاتی است که با عمل جراحی بهبود خواهد یافت.  در هر سوراخ بینی […]

فهرست مطالب

گاهی حوادثی نظیر ضربه یا تصادف سبب آسیب جدی به بینی و مسدود شدن راه تنفسی خواهد شد. این اتفاقات عوارض متفاوتی داشته و از طریق راه‌های مختلفی قابل درمان خواهد بود. بزرگ شدن شاخک بینی و متورم شدن آن از جمله مشکلاتی است که با عمل جراحی بهبود خواهد یافت. 

در هر سوراخ بینی سه شاخک مخروط مانند نزدیک سپتوم به نام‌های شاخک تحتانی، شاخک میانی و شاخک فوقانی وجود دارد. این شاخک‌ها بین غضروف و استخوان بینی فاصله ایجاد خواهد کرده و سبب ایجاد رطوبت و گرما در داخل بینی خواهد بود. 

به دلیل قرار گرفتن شاخک بینی در گذرگاه بینی ، بزرگ شدن آن ایجاد انسداد بینی و مشکلات تنفسی خواهد شد. به شاخک‌های بزرگ شده که موجب گرفتگی بینی می‌شود nasal tutbinate hypertrophy گفته خواهد شد.

مزایا و معایب اصلاح شاخک بینی

مزیت‌ها و معایب عمل شاخک‌های بینی

از مزایای عمل شاخک بینی می‌توان به باز شدن راه بینی، بهبود تنفس، کاهش خوروپف و درمان آلرژی اشاره کرد.

معایب این عمل نیز شامل خشک شدن مخاط بینی، عفونت، خونریزی از بینی وسندروم بینی خالی اشاره کرد.

چه زمانی عمل جراحی شاخک‌های بینی ضروری است؟

موقعی که فرد در هنگام خواب، فعالیت‌های روزانه و ورزش مجبور باشد از راه بینی نفس بکشد باید برای عمل شاخک بینی اقدام کرد. چرا که تنفس دهانی به مرور سبب خشکی دهان و مجاری تنفسی خواهد شد. 

زمانی­که شاخک بینی در اثر سرماخوردگی، آلرژی، عفونت، تحریک و باکتری متورم و ملتهب شوند راه تنفسی مسدود شده و علائمی از جمله آبریزش بینی به رنگ زرد یا سبز نمایان خواهد شد.
 
همچنین به دنبال عوارض گفته شده فرد ممکن است سردردهای شدید، بی خوابی‌های شبانه، ترشحات پشت حلق و خوروپف آزار دهنده را تجربه نماید. در صورت داشتن هریک از علائم گفته شده سریعا به متخصص مراجعه نمایید. 

 

پزشک در ابتدا با تجویز داروهایی مانند آنتی هیستامین و استفاده از اسپری‌هایی که حاوی کورتون هستند سعی در کنترل تورم شاخک­‌ها دارد. در صورتی که داروهای مصرفی تاثیرگذار نبود تنها راه درمان عمل جراحی پیشنهاد خواهد شد.

 

روشهای جراحی شاخک بینی

روش‌های جراحی شاخک‌های بینی

در صورت تشخیص بزرگ شدن شاخک بینی ۵ روش برای درمان این عارضه وجود خواهد داشت:

  • فرسایش بسامد رادیویی (Radiofrequency Ablation )

در این روش پوشش زیر مخاطی که بینی شاخک و سپتوم قرار دارد با استفاده از امواج رادیویی گرم خواهد شد. این عمل سبب کوچک شدن شاخک‌های بینی می‌شود. روش ذکر شده سرپایی بوده و نیاز به بیهوشی عمومی ندارد و با بی حسی موضعی انجام خواهد شد.

  • توربینوپلاستی(Turbinoplasty )
کاهش ساب مخاطی هدف اصلی این روش خواهد بود. عمل جراحی توربینوپلاستی به دو شیوه صورت خواهد گرفت. در روش اول تنها بخش کوچکی از شاخک بینی برداشته می‌شود اما در روش دوم روی لایه مخاطی شاخک به جهت دسترسی به استخوان شاخک برش زده شده و شاخک اضافی برداشته خواهد شد.
  • سوزاندن شاخک‌ بینی (Cauterization ) 

جراح از طریق قرار دادن پروپ گرم شده داخل بینی، رگ‌های خونی موجود در شاخک بینی را مسدود خواهد کرد. این عمل سبب کاهش جریان خون در داخل بینی و کوچک شدن شاخک بینی خواهد شد.

  • برش سرد ( Coblation)

در برش سرد مانند بسامد رادیویی با استفاده از حرارت می‌توان شاخک بینی را کوچک کرد. حرارت استفاده شده در این روش کمتر بوده بنابراین درد و سوزش ایجاد شده کمتر خواهد بود. مزیت برش سرد نسبت به روش فرسایش فرکانس رادیویی این است که بافت‌های مجاور و مژک‌ها آسیبی نخواهد دید.

  • توربینکتومی(Turbinectomy )

توربینکتومی با برش کوچک در شاخک بینی و برداشتن بخشی از آن، بدون دست زدن به پوشش خارجی صورت خواهد گرفت.

آیا مشکل بزرگ بودن شاخک‌های بینی با عمل رفع می‌شود؟

در صورتی که قصد انجام جراحی بینی ترمیمی دارید حتما جراح باید مشکلات ایجاد شده در جراحی اولیه را در نظر بگیرد.
 
کوچک کردن بینی باعث خواهد شد به مراتب شاخک‌های بینی بزرگتر شده و راه‌های تنفسی مسدود شود ولی این مشکل قبل از عمل نیز وجود داشته و با انجام جراحی ترمیمی به طور کامل از بین خواهد رفت.

برای آشنایی با بینی عروسکی این صفحه را مطالعه نمایید.

عوارض عمل شاخک بینی

آیا عمل شاخک‌های بینی عوارض دارد؟

در صورت جراحی شاخک بینی توسط پزشک غیر متبحر ممکن است شاهد عوارضی مانند سوزش و خشکی بینی در اثر برداشتن بیش از حد لایه مخاطی و آسیب به مژک‌ها باشید. این مسئله موجب می‌شود شاخک بینی عملکرد اصلی خود را از دست بدهد. پس در انتخاب جراح خود دقت کافی داشته باشید.
تفاوت بزرگ شدن شاخک بینی و پولیپ بینی

تفاوت پولیپ بینی و بزرگ شدن شاخک بینی چیست؟

پولیپ بینی و بزرگ شدن شاخک بینی در ظاهر دو بیماری مشابه هم بوده ولی در باطن کاملا متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال زمانی که بینی توسط پزشک لمس می‌شود در بزرگی شاخک بینی استخوان و گوشت بینی می‌گیرد اما بیمارانی که پولیپ دارند پس از لمس شدن بینیشنان هیچگونه دردی را احساس نخواهند کرد.
 
تفاوت دوم این است که شاخک بینی ساکن بوده ولی پولیپ بینی متحرک خواهد بود. در صورتی که هر دو مشکل را داشتید جراح می‌تواند با یکبار جراحی هر دو عارضه را درمان کند.

برای اطلاع از نحوه عمل انحراف بینی در تهران و تفاوت آن با پولیپ بینی کلیک نمایید.

مراقبتهای بعد از عمل کوچک کردن شاخک بینی

مراقبت‌های بعد از عمل شاخک‌های بینی

  1. استراحت مطلق حداقل تا یک هفته
  2. پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین
  3. از فین کردن بینی خودداری کنید.
  4. از دستکاری کردن بینی بپرهیزید.
  5. استفاده از کمپرس سرد
  6. بالا نگه داشتن سر هنگام خواب
  7. شستشوی بینی با سرم شستشو
  8. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی
  9. پرهیز از خوردن غذاهای سفت و جویدنی
آیا عمل شاخک بینی برگشت پذیر است؟

برای عمل بزرگ شدن شاخک بینی به چه پزشکی مراجعه کنم؟

برای درمان بزرگ شدن شاخک بینی باید به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید. زیرا این جراح به آناتومی بینی اشراف کامل داشته و می‌تواند به راحتی با انجام معاینه بالینی، آندوسکوپی و سی تی اسکن علت بیماری را تشخیص داده و در صورت تایید بزرگ شدن شاخک بینی اقدامات لازم برای جراحی را فراهم کند. دکتر حبیب سهرابی متخصص انجام عمل‌های زیبایی و اصلاح شاخک بینی خواهد بود.

آیا عمل شاخک بینی برگشت پذیر است؟

در صورت اصلاح شاخک بینی توسط پزشک متخصص احتمال برگشت این عارضه صفر خواهد بود. طبق تحقیقات انجام شده احتمال اینکه شاخک بینی مجددا رشد کند کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد افراد از نتیجه عمل خود رضایت کامل دارند.
دکتر سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

برای اصلاح و درمان بزرگی شاخک بینی حتما به پزشک مجرب و حرفه ای مراجعه کنید. دکتر حبیب سهرابی با داشتن ۲۰ هزار جراحی موفق در زمره بهترین جراحان بینی در تهران قرار دارد. این پزشک حاذق دارای برد تخصصی  و عضو انجمن راینولوژی در ایران می‌باشد.

تلفن تماس جهت مشاوره حضوری:

جمع بندی

حال که با ویژگی‌های بینی دارای شاخک بینی بزرگ شده آشنا شدید در صورت علائم گفته شده همچون سردرد شدید، مشکلات تنفسی و مجبور به تنفس از راه دهان هنگام فعالیت‌های روزانه و خواب، برای اصلاح آن حتما به پزشک متبحر و حرفه ای مراجعه کرده تا با جراحی سرپایی و بدون مشاهده عوارض از شر این مشکل رهایی یابید.

نحوه انجام جراحی بینی گوشتی در تهران توسط دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران در این مقاله توضیح داده شده است.

سوالات رایج

هرینه عمل کوچک کردن شاخک بینی به نوع عمل، علائم، شرایط بیمار و آزمایشات قبل از عمل متفاوت خواهد بود.

جهت اطلاع دقیق از هزینه نهایی اصلاح شاخک بینی با شماره ۰۲۱۸۶۰۸۲۱۲۵ تماس بگیرید.

  • آلرژی
  • عفونت‌
  • تغییرات آب و هوا
  • استرس
  • مصرف برخی داروها
  • تغییرات هورمونی
  • تغییر شکل بینی در اثر ضربه

دوره نقاهت جراحی کوچک کردن شاخک بینی بسته به نوع عمل متفاوت خواهد بود. در برخی روش‌ها بیمار پس از یک هفته میتواند فعالیتهای خود را از سر گیرد. در بعضی از روش‌ها گاهی حدود سه تا شش ماه برای بهبودی کامل زمان لازم است.

امتیاز دهید

درباره دکتر حبیب سهرابی بهترین جراح بینی در تهران

دکتر سهرابی با بیش از ۲۰ هزار جراحی موفق بهترین جراح بینی در تهران شناخته شده است. این پزشک با داشتن نمونه کارهای قوی، صبر و حوصله زیاد، توجه به انتظارات زیباجو و تعرفه مناسب توانسته است رضایت حداکثری زیباجویان را کسب نماید.

شماره تماس جهت تعیین وقت مشاوره و معاینه تخصصی:

دکتر سهرابی ، بهترین جراح بینی در تهران

نویسنده : دکتر حبیب سحرابی

جراح زیبایی بینی و متخصص گوش، حلق و بینی

اشتراک گذاری در

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جواب آزمون با موفقیت ثبت شد

مشاوره رایگان

ما در کلینیک دکتر سهرابی، خدمات مشاوره رایگان برای جراحی بینی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی و مشورت با متخصصان ما، بهترین تصمیم را بگیرید.